Både privat innkjøp og til bedriften på samme faktura?

junelunatum

New Member
Hei.

Jeg er ganske ny til å drive selv, og har en faktura fra tidlig i oppstartsfasen der jeg har kjøpt flere varer, noe som er til privatbruk og noe til firmaet. Det var privat utlegg. Kan jeg føre de varene som var til foretaket som privat utleggg, uten å inkludere det som var til privat bruk? Hvordan føres dette?

Edit:
Glemte å legge til at jeg driver ENK. Jeg er ikke momspliktig, og utgiften var på 1081,- inkl mva.

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Egentlig skal du føre hele fakturaen, det har bl.a. å gjøre med at reskontro skal stemme hos deg og leverandør. Du kan føre den delen som er til firmaet til kostnad og resten til privat. Dette gjelder i alle fall hvis det er en faktura du har mottatt og som er registrert i selgerens regnskapssystem på ditt navn. Er det en ren kassalapp kan du se bort fra akkurat det.

Ett forbehold: Hvis det du har kjøpt til privat er samme type vare som du selv selger, skal du egentlig føre alt sammen som varekjøp, og ta ut til privat til full pris, dvs. samme pris pr. enhet som du selger til andre for.

hansson

Langveisfarende
Vær også oppmerksom på at hvis ikke firmaet heter nøyaktig det samme som deg selv, så kan Skatteetaten gjerne finne på å diskvalifisere hele kjøpet som et privatkjøp, selv om intensjonen var å kjøpe til firmaet. Anbefaler derfor alle med enkeltpersonforetak som er litt usystematiske med hvilket kort de kjøper fra og hvilket navn de får på fakturaene, å bytte firmanavn til Fornavn Etternavn.

Topp