Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Av-knappen til internett?

selbekk

Medlem
okei, jeg får vel innrømme at det i teorien er teknisk mulig for noen å slå av internett. Men USAs regjering (eller kongressen) har ingen rettigheter til å gjøre nettopp dette.

Dessuten, om for eksempel presidenten skulle tatt en "executive decision" og gjort det uansett (noe han ville mistet tittelen sin for sekundet saken nådde høyesterett), ville (som jeg nevnte tidligere) konsekvensene i det finansielle markedet være astronomiske. Protestene ville vært voldelige. Og kaos ville spredt seg over hele verden. Thus, det kan ikke skje.
 

Fredrik

Medlem
Uten at jeg har peiling så antar jeg følgende: Alt går via IP. På veien fra meg i Oslo så må jeg gå gjennom en rekke gatewayer for å komme frem til dit jeg vil. Hvis en gateway blir slått av så er kommunikasjonen borte. Jeg regner med at det dermed er en veldig enkel sak å kutte nett til store deler av eller hele verden.
 

picxx

Well-Known Member
okei, jeg får vel innrømme at det i teorien er teknisk mulig for noen å slå av internett. Men USAs regjering (eller kongressen) har ingen rettigheter til å gjøre nettopp dette.

Leste du artiklen tonny la ut?

Iana er "eid" av amerikas styresmakter, og det er de som styrer de 5 forskjellige "uavhengige" IP(m.m) tildelnerne, som igjen tildeler hver ISP sine klasser og nummer.

At det trengs 7 personer for å "slå av" internett tror jeg er en overdrivelse.
At ingen faktisk har hacket seg inn og gjort det beror vel i stor grad på at deres stemme også ville dødd...
 

hohohoo

Medlem
Uten at jeg har peiling så antar jeg følgende: Alt går via IP. På veien fra meg i Oslo så må jeg gå gjennom en rekke gatewayer for å komme frem til dit jeg vil. Hvis en gateway blir slått av så er kommunikasjonen borte. Jeg regner med at det dermed er en veldig enkel sak å kutte nett til store deler av eller hele verden.

Så enkelt er det vel ikke, hele grunntanken med Arpanet (som det startet med) var et nettverk som ikke skulle være sårbart om noen gatewayer falt ned.

ARPANET - Wikipedia
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tja, nå kan jeg ikke kildekoden til alle disse rutere som står overalt, men jeg vet at ISPene kan begrense hastigheter på folk, eller stenge de ut.
Kan tenke meg at det står noen tykke på strategiske plasser som kan ta noen avgjørelser på hva som skal rutes hvor hen, basert på andre regler enn optimalisert routing. Noe annet ville vel vært dumt (i tilfelle krig f.eks. ønsker man ikke at fienden kommer seg inn den elektroniske veien heller: vi har fremdeles grenser).

Men hvem eier egentlig kablene som ligger på havets bunn samt satellitene? Disse er vel bottle-necks, så jeg håper at det ikke er noe private-held bedrift egentlig, fordi de kan gjøre som de vil innenfor lovens grenser (über-kjekt når man kommer innenfor internasjonalt område, hvor de delvis ligger).

Jeg begynner å føle at jeg vet alt for lite om dette her...
 

Nutz

Med lem
Skal bli spennede å se hvor mye de kan stenge av USA-kritiske sider fremover som også ligger utenfor USA-kontrollerte DNS-servere.
De har tydligvis ikke stor nok gjennomslagskraft enda siden Wikileaks har fått beholde .ch
 
Topp