Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Av-knappen til internett?

kongen

kongemedlem
Ingen som syter her, vi har det godt, det hele handler om at staten skal kontrollere. Hvorfor benytte "internettknappen" på å skjule informasjon? Er informasjonen i wikileaks så stygg at den ikke må komme frem?

Styresettet i Kina skal slaktes fordi der fengsler man folk uten grunn, og i Norge så blir alle rettferdig behandlet. Prøv å hugg dine egne trær og gi naboer og venner ved som de kan fyre med hele vinteren, i bytte mot at de skal male huset ditt, så skal du få se hvor fri du er hvis staten finner ut av det...
 

picxx

Well-Known Member
Ingen som syter her, vi har det godt, det hele handler om at staten skal kontrollere.

Tja, godt og godt er jo en subjektiv definisjon mest basert på hvordan en selv har det i nuet, men innimellom må man jo få lov til å snakke litt for sin syke mor også.

Sykehuskøen har nå passert 270 000 mennesker.
Over 3000 sterkt pleietrengende venter på sykehjemsplass.
Det er ca 500 000 mennesker som lever under EUs fattigdomsgrense i Norge.

Og som om det ikke skulle være nok så varer jaggu ikke oljen evig heller... :eek:
 

selbekk

Medlem
haha,

"slår de av internett", går USA fortere konkurs enn de kan si "turn it on again! turn it on again!". Besides, hvordan kan de slå det av? Om de skulle gjort det (uten at jeg forstår hvordan), ville verdenssamfunnet gått amok, finansverden gå adundas og generelt sett vil ikke dette være en plausibel løsning. Hvordan skulle de slått det av? Motor? lol
 

hohohoo

Medlem
Tror du misforsod Tonny. Poenget var at man er ikke så fri som man skulle tro i Norge. Du er mer fri i Uganda.

Hvis du plukker epler fra ditt epletre og fyller opp en hel kasse og bytter denne med en kasse pærer fra naboen så er du en kriminell person (selv om epletreet er ditt) og både du og naboen er enige om å bytte. Hvis du og naboen ikke gir halvparten av eplene og pærene til staten så skal du i buret. Du er ikke et fritt menneske men du er "fri" på statens premisser. Staten sier "hopp" og lille Tonny "hopper", staten sier "gi meg 50% av lønnen din" og lille Tonny gir staten 50% av lønnen sin, staten sier "gi meg 7‰ av alt du eier" og lille Tonny gir staten 7‰ av alt han eier. Alt du eier er egentlig staten sitt og er til din disposisjon å bruke så lenge du er en bitch for staten.

Du bør lese Seierherrene av Roy Jacobsen, så vil du se hvilken fantastisk reise Norge har gjort på 100 år.

Utfordringen med din fresmtilling er at det ikke er sikkert legen som skal operere deg, læreren som skal lære barna dine å regner, politiet, brannvesenet osv ønsker å motta pærer som lønn.
 

kongen

kongemedlem
haha,

"slår de av internett", går USA fortere konkurs enn de kan si "turn it on again! turn it on again!". Besides, hvordan kan de slå det av? Om de skulle gjort det (uten at jeg forstår hvordan), ville verdenssamfunnet gått amok, finansverden gå adundas og generelt sett vil ikke dette være en plausibel løsning. Hvordan skulle de slått det av? Motor? lol

Sju menn kan restarte internett | Kuriosa, Sikkerhet
De sitter med nøkkelen til internett - Vitenskap-og-teknologi - NRK
 

selbekk

Medlem
kongen - jeg er selvfølgelig åpen for at jeg har misforstått noe her, men er ikke internett (som konsept) kun et sett med datamaskiner som sender data digitalt frem og tilbake gjennom http requests og responses til andre, uavhengige datamaskiner? Sier du at hvert http request blir først sendt innom en felles "bryter" som noen kan slå av? Selve konseptet til internett er jo slik (såvidt jeg forstår) at det er distribuert. Selvfølgelig kan man gjøre deler av internett utilgjengelig for massene ved å tukle med en rekke DNS-servere, men selve internettet vil vel være der enda.

Dessuten, selv om dette hadde vært praktisk mulig, vil det ikke være gjennomførbart i praksis. Tenk deg hvor stor del av den finansielle verden som utspiller seg på internett i dag. Hadde noen sagt en dag at "sorry, vi slår av internett", ville verdens finansmarkeder stupt, og en ny krise ville oppstått. Kostnaden her er større enn vinningen, for sekundet man bestemmer seg for å "slå på" internett igjen, ville all informasjonen vært som før.

Som et tredje argument tror jeg dette er grunnlovsstridig i USA, da de føderale myndighetene ikke akkurat "eier" internett - og ikke har så mye de skulle ha sagt over det.
 

selbekk

Medlem
picxx, jeg har ikke hørt om noen av disse, men er noen av dem direkte under USAs regjering?

Videre, de resterende argumentene mine står fortsatt - det KAN ikke skje.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
picxx, jeg har ikke hørt om noen av disse, men er noen av dem direkte under USAs regjering?

Videre, de resterende argumentene mine står fortsatt - det KAN ikke skje.

Jeg tror at forskjellen mellom LAN/WAN og internet slår inn her. Har å gjøre med autoritet på hvem du tror på (DNS), hvem som har lov å dele ut IP-adresser som alle skal forholde seg til.
Hjemme hos meg kan jeg fint dele ut 178.63.88.67 til en datamaskin, men egentlig tilhører den serveren der webforumet driftes. Det har blitt avtalt etc, og jeg bør forholde meg til det (ihvertfall når jeg begir meg utenfor mitt nettverk).

Ellernoe.
 
Topp