Automatisk oppdatering fra database

kongen

kongemedlem
På fremsiden hos tradedoubler.com, under "Network revenue" så oppdateres ting og tang uten at siden laster inn på nytt. Er dette noe som gjøres med ajax?

kongen

kongemedlem
Og hvordan fungerer det sånn praktisk? Hvis jeg vil oppdatere nettsiden fra databasen hvert sekund, vil ajax-scriptet lage en ny forbindelse mot databasen hvert sekund (totalt 3600 forbindelser i timen), eller vil forbindelsen holdes åpen og ajax bare "sniffer" i databasen etter nye tall (kun én forbindelse i timen)?

spikre

peterhamre.no
Det er mange metoder å bruke, men i prinsippet stemmer det siste du sier. Ajax kan gjøre kobling mot sql "interaktiv". Nå det er sagt, er det veldig ressurskrevende med den teknikken du skisserer. Sørg i det minste for å bruke myisam hvis du skal bruke en mysql-database.
Kort sagt:
- Opprett forbindelse én gang
- select kjører i loop etter tiden du har satt
- javascript får tildelt data, og viser den grafiske "animasjonen" til de nye verdiene.

impel

Medlem
Veldig mange bruker bare ca. verdier som er fastsatt når siden lastes slik at det virker som om det oppdateres i sanntid. Dette gjelder også Tradedoubler.

YHWd0qn.png

Hvis du vet ca. hvor mye verdien skal øke, er dette den klart mest effektive måten å gjøre det på. Så kan du ev.t. korrigere økningen ved jevne mellomrom. Hvis du ser under "options" i bildet over, ser du "incrementAmount" og "incrementFrequency". De øker mao. telleren med 456 hvert 5. sekund, uten at de har noen løpende kontakt med serveren etter at siden er lastet.

Hvis du derimot trenger en tilkobling som hele tiden sender data frem og tilbake etter at en side er lastet, så se litt på om du kan bruke en Websocket istedenfor "ajax".

kongen

kongemedlem
Haha, bare bullshit fra Tradedoubler.

På siden jeg tenkte å bruke automatisk oppdatering på så blir tallet det skal sjekkes mot oppdatere seg ganske random. Noen dager ingenting, noen dager tusenvis. Ofte på dagtid, sjelden på natten.

Hva er en websocket? Hvilken teknologi bruker gmail når den pusher nye eposter uten at jeg oppdaterer siden?

impel

Medlem
Sjekket kjapt i Gmails webklient nå, og det ser ut til at de bruker "ajax", og sender en forespørsel med noen sekunders mellomrom. Det er helt ok å gjøre dette hvis du ikke trenger å oppdatere flere ganger i sekundet. Skal du overføre data frem og tilbake oftere, ville jeg gått for Websockets (f.eks. i et multiplayer spill).

Websocket er en løpende tilkobling som lar deg sende data både fra serveren til klienten, men også fra klient til server over en tilkobling. Du kan lese mer f.eks her: https://www.websocket.org/

Topp