Automatisk norsk

torbiz

New Member
Fra en delvis nybegynner her:

Hvordan kan man unngå å måtte skrive &oslash; istedetfor Ø, osv. Kan man kode det generelt i <head>-delen av et html-dokument?

webpiken

Medlem
Sålenge de enkelte filene er lagret med samme tegnsett som er definert i <head>, blir det ikke krøll med særnorske tegn.

Om du for eksempel har med dette i <head>:
Kode:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" />
og samtidig lagrer filene som utf-8, blir alt bra :)

torbiz

New Member
OK, som jeg egentlig visste, er det <meta> som gjelder her. Så "utf-8" er rett og slett det norske settet?

Jeg lagrer filene som .html, men skal jeg markere noe sted at det er utf-8 jeg bruker (i fil-infoen)?

webpiken

Medlem
OK, som jeg egentlig visste, er det <meta> som gjelder her. Så "utf-8" er rett og slett det norske settet?

UTF-8 er ikke det norske settet, men et unicode-sett som inneholder alle verdens bokstaver, tegn og symboler.

Andre tegnsett som inneholder de særnorske tegnene er: ISO-8859-1, ISO-8859-4, ISO-8859-9, ISO-8859-10, ISO-8859-14 og ISO-8859-15 - de fleste pleier nok å bruke ISO-8859-1.

Jeg tror ikke du vil merke noe forskjell på om du bruker UTF-8 eller noen av de ovennevnte, sålenge du bruker det samme for alle filer (og databaser!).

Jeg lagrer filene som .html, men skal jeg markere noe sted at det er utf-8 jeg bruker (i fil-infoen)?

Ja, du må markere det et sted, men nøyaktig hvor avhenger av hvilken editor du bruker. Men det burde være lett å finne om du kikker litt rundt.

selbekk

Medlem
heia html5:

<meta charset="UTF-8">

enklere å huske enn hele den ramsen der oppe ;-) OG, hvis du har <!DOCTYPE html>, skal det fungere i alle nettlesere (fallback).

fyi.

Nutz

Med lem
hehe.. Kan bare roe ned hormonene ang. HTML5 noen veldig laaaange år til.
Den er kun eksperimentell enda.
I mellomtiden er det "bare" å gjøre det på 4.1-metoden.

Jannis

Medlem
Jeg kjører html5 på alle mine prsjekter nå. Et par små javasriptbiblotek, og det støttes til og med i IE7 (delvis i IE6 med noen små hacks). Opera, Safari og Chrome støtter ut av boksen. Firefox kommer i versjon 4. IE kommer i versjon 9.

Det er mao ikke noe problem å bruke html5 nå, selv om du må vente litt med <video> og <audio> taggene.

selbekk

Medlem
Helt riktig Jannis. HTML5 fungerer helt fint, selv i eldre browsers. Du får ikke alle fordelene med eldre versjoner av nettlesere, men det vil fungere relativt bra uansett =) For eksempel <meta charset="UTF-8"> fungerer helflott.

Topp