Chargeback er egentlig en god ting, men det er lurt å følge, og å se over TOS's til ALLE selskaper man benytter seg av uansett. Hvis du selger et produkt, digitalt eller ei, så er du avhengig av fornøyde kunder for å kunne fortsette butikken. Det skal 1 ufornøyd kunde til, så mister du minst 10 salg. Har du 10 fornøyde kunder, så får du 1 salg. Det er ikke proporsjonalt i det hele tatt.
Derfor er det en god ting at PayPal og andre fører den ChargeBack policy'n de gjør. De "tvinger" på en måte butikken en handler av å gi god service overfor kunder, og samtidig så haler de i land flere kunder pr. butikk.
Nylig eksempel har jeg med CB. Kjøpte et recurring membership til 79 dollar i måneden. Når jeg så hadde prøvd det i 1,5 måned eller så, og ikke synes det var noe bra, så sa jeg enkelt og greit opp hele avtalen. (Jeg sa opp PÅ selve siden som leverte medlemskapet) - Allikevel kom det mail fra CB - "We will credit you account for the amount of ... ett eller annet... because of your cancellation of the service "navn på service".
- Jeg hadde ikke en gang meldt fra til CB om at jeg ville kansellere, annet enn at jeg trykket bort haken ved "Betal Automatisk".
Jeg kommer jo definitivt til å handle recurrings av CB igjen om jeg kommer over noen jeg vil se på, og jeg kommer ikke være redd for at jeg blir lurt, så lenge jeg har CB i ryggen.
Antakelig så fungerer PayPal litt på samme måten, men har noe lengre chargebacktid enn CB, som "bare" har 56 dager. - Uansett, INGEN ville betalt deg 50 øre en gang, om ikke PayPal gikk ut med en litt småløs tilbakebetalingsrutine om de ikke likte varen. Folk tør ikke bruke tjenester som ikke er "sikre"...