AS og revisor

sKrud

Meget sliten student
Hei

Vurderer å starte opp mitt eget AS for å kjøre mine inverstinger gjennom dette i stedet for å stå personlig ansvarlig for all ugangen jeg gjør.. Lurer derfor på dette med revisor..
Spørsmålet er som følger:

- Først, hvor lang behandlingstid har Brønnøysund på å registrere og godkjenne et AS?

- Siden et AS har regnskapsplikt hvor ofte må regnskapet inn?

- Siden et investeringselskap her utrolig enkle bilag (ctrl +p), er det mulig å kun ha revisor på timesbasis?

Har endel andre spørsmål også, men venter med dem..:)

Takker for alle svar.

nag

Medlem
Hei

Hvor lang behandlingstid det er vet jeg ikke, men det burde gå raskt når alle papirer er i orden. Men det er en del formaliteter som må være på plass før du kan opprette selskapet. Det er langt mer omfattende å etablere ett AS en ett enkeltmannsforetak. Hvis du ikke har alle formaliteter i orden ser jeg for meg at det blir mye frem og tilbake før alt går i orden.

Regnskap skal innberettes en gang pr år. Husk da at du er omfattet av bestemmelsene i regnskapsloven som stiller strengere krav enn hva som er tilfelle for enkeltpersonforetak, selv om du sikkert kommer inn under bestemmelsene for mindre foretak. Evt mva rapportering osv er som for alle andre.

Sikkert mulig å få revisor på timebasis, men uansett hvor lite og enkelt ett selskap er så koster det en del tusen (5-15K? hvor 5 er ekstremt billig uansett hvor enkelt det er) å få det revidert. Revisor har en del plikter i å dokumentere hva de har gjort. De setter tross alt sitt "gode" navn og rykte på at alt er ok i selskapet ditt når de signerer revisorberetningen, så en del timer vil det uansett gå med.

Topp