AS, lån og skatt

Popuz

New Member
Hei

Er ny angåande starte as, regnskapføring så har noen spørsmål som eg ville hatt svar på.

Visst eg starter et AS
Og tar lån på 100k og vil senere ha en omsetning på 50k

Når eg skal regnskap føre dei 50k hvor vil det bli da?
Vett at renter går under: Sum Finanskostnader, men hvor vil låne stå?
Også må du betale selskapskatt før du kan begynne å betale låne ned eller etter?

Takk :)

Lånet kommer på en balansekonto som gjeld

Du må betale selskapsskatt av overskuddet, det vil si omsetning (50K) - finanskostnader (feks 10K ved 10% rente), overskudd å skatte av 40 000 (renter får en fradrag for, ikke avdrag). Veldig forenklet, men det får fram prinsippet.

Nedbetaling av lånet får ingen skattemessig effekt (ut over den effekten redusert rente gir)

Popuz

New Member
Hei

Takk for svar, men kunne du utdype deg mer på den: Nedbetaling av lånet får ingen skattemessig effekt, parten :)?

T SL

Active Member
Du sparer ikke skatt paa aa betale ned laanet -- bortsett fra at du faar mindre rentekostnader, som igjen gir mindre fradrag.

Popuz

New Member
Så betaling av lån skjer etter du har betalt selskapsskatt og ikkje før? Så då må eg betale skatt av dei 40000kr (med rente fradrag)
Så då vil det bli sånn:
40000kr x 0.28 = 11200kr i skatt

40000kr - 11200kr = 28800kr

Og av dei 28800kr eg har som årsresultat kan eg bruke til å betale ned lånet med? Sånn det fungere?

Johan

Medlem
Hvis du ikke skal bruke pengene til noe, hvorfor skal du i det hele tatt ha lånet?
Hvis elskapet betaler renter til deg kommer du i skatteposisjon som privatperson på lik linje med andre kapitalinntekter.
Slik det er fremsatt høres dette ut som reinspikka tull skal jeg være ærlig

Johan

Medlem
Husk at du heller ikke får fradrag for 100% av rentene, men bare 28%. I tillegg er det noen regler for lån mellom nærtstående, men disse kan jeg lite om.
Som sagt, det du skisserer høres ut som tull

Popuz

New Member
Hei Johan,
Det regnestykket at skrev tidligere var bare et eksempel...

Det eg prøver meg på er å sette meg inn hvordan sette opp et AS og hvordan regnskapføre fungere.
Ja, glemte at det var kun 28% du får fradrag av og ikkje 100% fra rentene.

Men så var det et lånet me snakket om, vil betaling av lån skje før du betaler selskapskatten eller etter (fra årsresultatet) i regnskapet?

Og som sagt, er ny i dette, så vennligst ikkje døm.

Johan

Medlem
For å kunne gi et fornuftig svar må jeg nesten vite hva de 100.000 skal gå til, driftskostnader eller investeringer

Johan

Medlem
Hvis det er 100.000 i investeringer skal investeringene føres i balansen.
Avskrivningene på investeringene, normalt 20%p.a over 5 år, føres som kostnad noe som reduserer overskuddet ditt. Betaler du 10% rente kan du få fratrekk før skatt på 28% av markedsrente, som pt er 2-3 %. Dette er litt anderledes enn ved f.eks kassakreditt etter som lån mellom aksjonær og selskap er som forhold mellom nærtstående å regne. Resten er ikke fradragsberetiget og reduserer ikke det skattbare overskuddet ditt. Har du et overskudd, selv om det er aldri så lite skal du betale 28% selskapsskatt på dette. Først når det er gjort kan du betale avdrag på lånet. Den som mottar rentene, enten det er deg eller andre må betale 28% skatt av kapitalinntekten.

Dett er en ganske komplisert materie så jeg ville skaffet meg en god regnskapsfører.

Popuz

New Member
Så du må betale selskapskatt (visst overskudd) før du kan betale ned avdrag på lånet, det var det eg tenkte.
Men hvor føre du opp avdrag i Resultatregnskap eller Balanseregnskap?

Og angåande det med renter, det er kun 28% av dei rentene (10k rente av 100k lån) du kan få fratrekk av, det vil si at eg kan fratrekke 2800kr før skatt, og det vil gå under finanskostnader, men så har du igjen 7200kr fra rente, hvor kan eg føre dei opp?

Steve Cash

Medlem
Jeg har ikke tenkt å engasjere meg sterkt i denne tråden, men:
1. Lån føres opp i balansen når det tas opp, følgelig føres også avdrag mot balansen. (Låneopptak føres føres mot kredit, avdrag mot debet.) Ettersom det ikke fører til inntekt å ta opp et lån gir heller ikke avdragene fradragsrett.

2. Hele rentebeløpet føres mot konto for renter, det er skattevirkningen som er 27 % (ikke 28 som det står over, det var før). Med andre ord, hvis du har 10 000 kroner i rentekostnad fører du det mot konto for renter, og denne posten fører isolert sett til en skattereduksjon på 2 700 kroner.

Topp