Artikler og tags - google tagmanager

Jeg har på fjellforum ikke brukt mye energi på SEO. Ting har i grunnen gått av seg selv.

For vel et halvårsiden begynte vi med artikler og tester - og jeg ser nå at disse ikke kommer så høyt opp. Jeg ser f.eks. at testen av vindluer ikke kommer opp om man søker etter vinterluer osv. Søker man spesifikt etter test av vindluer kommer vi opp - men der foreslår jo google selvsagt "Test av vinduer" som førstevalg.

jeg har installert Google tagmanager - ville dette verktøyet være til hjelp i sånne situasjoner?
 

Trond Lyngbø

New Member
Hei Kjell Iver,

Du skriver selv at du ikke har brukt mye energi på SEO. Det jeg kan se er at du er indeksert med to ulike sider for vindluer. Videre er det to duplikatsider, étt for hver av de to sidene. Jeg har tatt en rask titt på nettstedet ditt, og jeg ser at du har en rekke tekniske SEO-utfordringer, mange av dem grunnleggende. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på teknisk SEO, eller kjøpe bistand fra en SEO-konsulent.

Google Tag Manager (GTM) er ikke ment som et SEO-verktøy, og er ikke det du trenger her. Jeg har tidligere benyttet GTM og JSON-LD for å få på plass schema-data for store internasjonale siter for å få orden på lokalt søk for lokale virksomheter (uten å måtte vente måneder på IT-avdelingen), men i dette tilfelle er dette ikke relevant, så se gjerne bort ifra det.

Det finnes flere verktøy på markedet som vil hjelpe deg, blant annet MOZ, Raven, SEMrush. Jeg vil anbefale at du starter med å sette opp Google Search Console, Googles eget verktøy for å bistå nettstedseiere med utfordringer som du har nå.

Er på farten, så derfor litt kort.
Håper du finner ut av det.

TL;DR: Google Search Console! :)

Mvh Trond
 

Travellingman

Nettgrunder
Hvilke tiltak kan man egentlig gjøre for att et diskusjonsforum skal rangere bedre?

Ang vindlue så var det et ukjent begrep for meg, for meg ville det vært mer naturlig å søke på "vindtett lue"
 
Det finnes flere verktøy på markedet som vil hjelpe deg, blant annet MOZ, Raven, SEMrush. Jeg vil anbefale at du starter med å sette opp Google Search Console, Googles eget verktøy for å bistå nettstedseiere med utfordringer som du har nå.
Hei Trond og takk for at du viste meg i rette retning!
Har benyttet google analytics - men aldri gått videre for å få mer dyptgående kjennskap til hvordan vi ligger an, men fikk inn den der trackingkoden i templaten nå så får vi se.


Hvilke tiltak kan man egentlig gjøre for att et diskusjonsforum skal rangere bedre?
Som nevnt har dette med SEO for vår del vært ikke eksisterende - vi ligger på topp når folk søker etter info men det er forumet som kommer opp - ikke artiklene.
Jeg håper at disse nye moderne forumplattformene vil overleve og ta over litt fra disse kortvarige facebook gruppene som det florerer av nå for tiden. Vi har en større medlemsvekst og trafikk nå enn i våre velmaktsdager for 5 - 6år siden og fler og fler bidrar.
 
Jeg har et verktøy (i softwaren) som heter Live Metatageditor - der jeg kan metatagge hver enkelt artikkel...
I hvor stor grad benytter Google Metatags lengre i ranking? Jeg kan legge inn en del metatags på alle disse sidene - og vurderer å gjøre det, men er i tvil om effekte
 

Vedlegg

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    47,5 KB · Sett: 6

Krister Ross

New Member
SEO og Google Analytics er to forskjellige ting.
Google Analytics er et svært nyttig verktøy når det kommer til webanalyse. Altså analyse av trafikken til nettstedet, på nettstedet og hvilken verdi dette genererer.

Når det gjelder Google Tag Manager, så er dette kun et hjelpeverktøy som du kan lansere tagger og andre programmer gjennom. Hensikten her er å redusere antall script som må implementeres over tid, der du kun forholder deg til Google Tag Manager, og dermed også unngår publiseringssykluser som ofte forekommer.

I tillegg, er GTM er utrolig godt verktøy for å hente ut ytterligere data, enn bare det som Google Analytics som standard samler.

Hvis du ønsker å være synlig på "vinterluer" kan du ikke starte med vindluer. Google ser ikke relevansen her, og vil ikke rangere deg.

Derimot, hvis du bygger innhold omkring vinterluer, og bygger deretter opp vindluer innen kategorien vinterluer, så har du definert en "sti".

Men gjør som Trond sier her. Start med GSC, deretter prøv å lage en søkeordsanalyse. Og bygge innhold deretter.
 
Jeg takker for tips.

Byttet server i natt og la oss over til SSL nå. Har en del jobb å gjøre på den tekniske siden før jeg ser mer på dette med å få rette treff på artiklene. Det kan også virke som det tar litt tid før google search console fanger opp denne endringen fra http til https - selv om jeg også har lagt den inn manuelt.
 
Du har videresendt alle http://... til https://... med 301 videresending ikke sant?
Jeg har ikke satt opp redirect selv der - kun på .net og .com - går ut i fra at host'en gjør/gjorde det. Skal sjekke.
Uten navn.png
Kan heller ikke se at det er mulig i cpanel - ref bilde. Jeg har ikke sett noen problemer med eller uten den s'en så jeg tror det skal være ok. Noen enkel måte å se dette?

Når jeg sjekker de to kontoene på indexeringen i google search console så er de prikk like . altså med eller uten s i URL. Er indexert ca 8000 adresser ut av ca 30 000 innsendte.
 
Etter at jeg la inn google search console har google jobbet med sitt i mitt fravær.
Jeg ser at jeg har lagt inn lenke (i GSC) til nettstedet både med www, og uten www.
Capture.JPG
Sertifikatet er med www, så det er kanskje derfor det kun er registrert klikk på www alternativet?
Capture1.JPG Capture3.JPG
Burde jeg slette det ene google search området der fra GSC? Har det noen betydning for treffene jeg får?
 

T SL

Active Member
Du boer ha alle inne der. Dvs. http, http og www. Treffene blir registrert paa den som er indeksert i søk, f.eks. dersom du bytter til https og 301-redirecter http til https vil det gradvis bli faerre treff paa http og flere paa https.
 
Topp