Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Artikler, Google oppfatter lynkjapt

Tonny Kluften

Administrator
Har lyst til å dele en interessant sak her, dagens kapittel av "New school SEO" :D

Google kommer med masse nytt og en av tingene de kommer med er at de skal slå ned på overoptimaliserte sider og bli enda flinkere til å oppdage plasserte lenker.

Jeg har akkurat oppdaget at de kan være lynraske til nettopp det.

Jeg skal være helt konkret for en gangs skyld. Jeg gjør SEO på tennstål - Gadgets-store.no og Lightere - Gadgets-store.no bl.a. ved å skrive artikler om tennstål og lightere og plassere dem rundt på nettet. Helt vanlig SEO mao.

For to dager siden laget jeg en liten artikkel på Tennstål eller lighter på tur | Reisebillett, så la jeg ut en bittelitt modifisert artikkel på Mat på tur – lighter eller tennstål? - oppskrift på Mat på tur – lighter eller tennstål?.
Normalt sett skulle dette føre til at tennstål og lightere fra gadgets-store.no ville bli løftet bittelitt opp i SERP etter en liten stund. Hva skjedde? Jo, tennstålsiden havnet nede på 54. plass i SERP. Haha, det er moooooooot normalt, og viser at Google har blitt riktig så kjappe.

Det blir interessant å se hvordan dette går fremover, jeg skal følge med på det søkeordet der. Men allerede nå så aner jeg at det kan lønne seg å tenke enda mer før man handler når det gjelder hvor man plasserer artikler.
 

Ole Avranden

utvandret
Da må det være noe annet som påvirker, for du skal ikke kunne bli straffet ved å sendes ned på serp på den måten kun for å spinne to artikler.

Hvis det er tilfelle skal jeg spinne artikler til jeg ser mannen med ljåen, og dele dem ut gratis til mine konkurrenter :)

Jeg har sittet og sett på min egen statistikk etter at jeg først leste denne tråden, og jeg ser særlig ett fellestrekk som går igjen:
De artikler/nettsteder som er etablert som autoriteter de står rolig på SERP. Artikler/nettsteder som er nye danser ekstremt mye for tiden.

Akkurat nå jobber jeg med tre søkeord med langt større konkurranse (tennstål: 26K, kontra 1.5, 4 og 57 millioner), så helt sammenlignbart blir det ikke. Men hovedtrekkene bør allikevel være de samme.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis jeg følger denne tankegangen litt, er det en mulighet at G legger mer verdi på grupperingen av dokumenter.
Da har de "oppdaget" at grunnen hvorfor artikkelen ble lagt på mineoppskrifter var for å skape en - unaturlig i de sine øyne - lenk til gadgets-store.
Alternativt: G ser ikke lenger på situasjoner som statiske, men vurderer også endringer (nye lenker): hvorfor lenkes det?
 

namaste

Medlem
Synes det er helt vannvittig om det er slik det er blitt. Hallo i luken, dette er jo white hat på sitt reneste omtrent. Det må da være greit å publisere leservennlige artikler for å få lenker? Hva skal folk gjøre da? Krysse fingrene og i mellomtiden putte hele budsjettet i AdWords? Dette begynner å bli idioti.
 

Speca

Medlem
Normalt sett skulle dette føre til at tennstål og lightere fra gadgets-store.no ville bli løftet bittelitt opp i SERP etter en liten stund. Hva skjedde? Jo, tennstålsiden havnet nede på 54. plass i SERP. Haha, det er moooooooot normalt, og viser at Google har blitt riktig så kjappe.

Lenge siden du har gjort noe særlig SEO? Dette er da ikke unormalt. Det siste året så har jeg sett det bortimot hver eneste gang jeg har lagt på en link med stor verdi. Det som dog er helt normalt, er at den innen en uke kommer tilbake, og gjerne litt høyere på rank, hvis den kan kommer høyere.
 
Topp