Takk for tilbakemeldingen, AaBbCc.
Først og fremst må det nevnes at jeg er for gammel til å bry meg om innlenker, så jeg kom ikke her for å fiske etter det. Jeg tenkte bare at artikkelen kunne være nyttig for mange her på WF. Jeg har samme oppfatning som deg, mange frilansere hopper bukk over papirarbeidet. Ellers har Frilansinfo nå eksistert i snart seks år, og hovedformålet har ikke vært å tjene penger – selv om jeg har tjent noen slanter på Frilansboka underveis.
Jeg vurderte å lage et slags maldokument for kontrakten lignende de som allerede ligger i frilansinfos dokumentbank (
Frilansinfo.no | Dokumentbank »). Men det er så mange variabler og så mange måter å gjøre det på i websammenheng at jeg valgte å la det forbli litt åpent. En ferdigskrevet variant ville kanskje bare et bare ført til at leseren låser seg til én måte å gjøre ting på, og glemmer å ta hensyn til sine egne behov. Derfor tar artikkelen det skritt for skritt og oppfordrer folk til å tenke litt sjøl og putte inn egne ting i hvert underpunkt.
De andre punktene du nevner er kanskje egnet som egne artikler? Konsulentavtaler er vel egentlig work-for-hire og tradisjonelt noe Frilansinfo.no har frarådet. Det blir vel mye som en vanlig arbeidskontrakt, men med høyere timebetaling og uten feriepenger. Her har jeg lite erfaring, så mer info om dette tas imot med takk.
Med rammeavtaler, mener du da retaineravtaler/langtidsavtaler? Noe sånt som dette kanskje:
Timepriskalkulator | Regn ut hvor mye du er verdt ?