App-utvikling

sisselapp

New Member
Hei!
Jeg jobber i et prosjekt hvor vi skal utvikle en app hvor syftet er å lære seg språk. Ala denne typen:
https://itunes.apple.com/us/app/utalk-spanish/id371282921?mt=8. I hovedsakelig vil det være en app med bilder, lyd og tekst.

Mi prosjektgruppe skal samarbeide med ei datagruppe som har ansvaret for selve oppbyggingen av appen. Appen skal kunne brukes på mobiler og Ipad.

Datagruppa mener de skal utvikle appen på en html-plattform, altså som en hjemmeside, og mener at det er flere fordeler enn ulember å utvikle appen på denne måten.

Jeg kan ikke så mye om dette, men mener at det må da være en grunn for at andre folk utvikler sine apper i f.eks app developer, eller andre program som er spesielt tilpasset for apper. Noen som vet fordeler og ulember med html-plattform?

A

aabbcc

Guest
Den store fordelen med html er vel at den enkelt vil kunne brukes på andre plattformer som for eksempel android og også på nett.

Ulempene er vel at de ikke enkelt får tilgang til kameraets innebygde funksjoner - som f.eks kamera. I tillegg så blir vel ofte html-apper som er pakket inn som en native apps tyngre å kjøre - bruker mer regnekraft for de samme operasjonene enn en native app ville brukt.

Den appen du skal lage høres ut som bør være greit å lage som html (5). Lyd er en liten utfordring, men ellers bør dette være ganske rett frem. Phonegap kan anbefales til å pakke html som apps: PhoneGap | Home

Hvis det er franskopplæring så kunne det være artig å sett om det er noe som kan brukes på siden min. Jeg har hatt opplæringsdel i bakhodet, men ikke fått gjort noe med det enda. ferieiprovence.no

AABBCC

Det er både fordeler og ulemper med å utvikle i html.
Fordeler:
-Du kan utvikle ofte mye kjappere
-Oftest kan sluttproduktet brukes på flere platformer
-Det er lett å komme i gang med

Ulemper:
-Det er ikke native
-Apper blir ofte tregere
-Du får ikke tilgang til mange standard funksjoner
-Det er ikke native (Ja en gang til)

Jeg har utviklet både native og i html, og jeg ville uansett valgt å gå for native.
Det kan ta litt ekstra tid, men når du er ferdig er det nok verdt det.

Uansett, skal dere gå for html/javascript så vil jeg på det sterkeste anbefale Appcelerator Titanium. Her kan du utvikle for android og ios samtidig, og koden blir konvertert til native (Selvsagt ikke perfekt native). Det er værtfall det jeg mener er den beste løsningen om man skal bruke html.

sisselapp

New Member
Takk for gode svar 'aaabbcc' og 'SteinOve Helset' !
Dette er kanskje et dumt spørsmål, men uvitende som jeg er så må jeg spørre. :)
Om man lager en app i html, har man da mulighet til å komme seg inn på appmarkedet med den på samme måte som en vanlig app, og med det mener jeg, vil man ha mulighet til å registrere seg å få appen godkjent på appstore/ marked ?

typisk

Utvikler
F.ex. den forrige appen til facebook var vel en "html-app", for å si det sånn, så det kan jo tyde på at det går å få det gjennom
Ja, men den pekte ikke til m.facebook.com. Filene ligger på mobilen og data hentes fra servere. Poenget er at du ikke kan lage en nettside på mobil.mittdomene.no og så la den innebygde nettleseren peke til den siden.

adeneo

Medlem
...Med litt pirking så går det meste bra.

Pirking med hva? PhoneGap har så vidt jeg vet en innebygget Media Capture API som gjør input fra kamera, audio opptak og video tilgjengelig direkte i både iOS og Android?

Det er faktisk så enkelt som:

PHP:
navigator.device.capture.captureImage(function(bilde) {
    //gjør noe med bilde her
});

eller i nyere versjoner så finnes en egen kamera funksjon som gjør det enda lettere:

PHP:
navigator.camera.getPicture(function(bilde) {
     //gjør noe med bilde her
});

Forøvrig er PhoneGap fullt godkjent av Apple og man kan helt fint laste opp en slik app og få den godkjent, men det er slik typisk nevner, at en app skal ikke være en "nettside pakket i en applikasjon", altså det skal ikke være en applikasjon som kun viser en nettside som ligger på en webserver et eller annet sted, det må være en frittstående applikasjon som inneholder nødvendig kode til at den virker selv om internett ikke er tilgjengelig, slik som for eksempel facebook og twitter sine apper som lar deg lese og se på meldinger og annet som allerede er lastet ned, og som gir beskjed om at man må koble til internett for å laste ned nye meldinger, og hvor all nødvendig HTML og javascript ligger i app'en og ikke et annet sted på nettet.

En nettside pakket i en applikasjon ville bare i beste fall vist en feilmelding, og det er uakseptabelt, og blir mer en nettside enn en applikasjon, og godtas derfor ikke appstore.

Hvis man skal betale noen for å utvikle en applikasjon, så ville i vært fall jeg funnet noen som kan gjøre dette i objective C og direkte i xCode, og ikke noen som insisterer på å bruke HTML og javascript, ettersom det sannsynligvis kun betyr at vedkommende ikke har kompetanse til å lage applikasjonen i det rette språket.

Nå er det ingenting i veien med PhoneGap eller lignende programmer dersom man roter med noe på egen hånd eller lignende, men profesjonelle som hevder at de kan utvikle mobile app'er bør i det aller minste beherske Java for Android og objective C for iOS.

Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Ja, det er phone gap jeg har vært litt borti. Det må gjerne litt pirking til for å få inn andre native ting som varierer fra os til os, f.eks. input=date som det er varierende støtte for. Så litt lirking blir det alltid.

Du nevnte ikke at man ved å utvikle en app i html/jquery mobile slipper å vedlikeholde flere steder når ting skjærer seg i fremtiden, eller oppdateringer skal lages. Det er veldig tidsbesparende for små, norske bedrifter som er mygg i forhold til de store amerikanske man kanskje helst ville være like tøffe som.

adeneo

Medlem
Det har du rett i hansson, det er en del fordeler ved å bruke Phonegap også, og nesten alt er tilgjengelig nå, slik som akselometer, kompass, kamera, geolokasjon og hva det ikke er alt sammen.

Så er det selvfølgelig en kjempestor fordel dersom man ikke helt forstår objective C, slik som meg, men skjønner litt javascript, så kommer man i gang med en gang.

Enkelte apper kan også helt fint lages i Phonegap, og er nesten "bedre" å gjøre der, men for litt avanserte ting så er det ingen tvil om at å kode i et språk som er på et litt lavere nivå og er nærmere hardware'n er bedre, og en firma som reklamerer med at de lager native apps bør som tidligere nevnt ha en del mer kunnskap enn å kunne bruke Phonegap, og ikke minst vite når man ikke lenger bør bruke Phonegap.

hansson

Langveisfarende
Veldig for at firma som reklamerer med noe faktisk holder det de lover, ja :) Er absolutt lurt å vurdere fra sak til sak om man må kode native eller om det holder med en forenklet løsning. Mang en liten rentekalkulator-app fra banken kunne med fordel ha blitt laget på noen få timer i phonegap i stedet for å bruke tre ganger så mye energi på å lage det for android, iOS og andre, mens fancy pancy ting som bruker mange telefonspesifikke ting og kjører tunge operasjoner helt sikkert blir bedre som native apps.

Mange ord bare for å konkludere med at vi da kan si oss enig :D

Topp