Annonserer du for konkurrenter?

Erlend

Medlem
Prøvde å søke på forumet, men fant ingen artikkel om dette. (Kanskje jeg er dårlig å søke)

Torstein her på forumet har skrevet en interessant artikkel her:
Annonserer du for konkurrenter? | Torstein Opperud - Art Direction, design & ideutvikling

Bruker du Google Adsense eller andre annonseringsmuligheter på din nettside? Går dette ut over salget? På Kredittkortguide vurderer jeg å kutte helt ut PPC-annonsering (betaler kun 9,9 per klikk), og heller kjøre alt på affiliate. For meg lønner det seg mye bedre å kun satse på affliate. Dette vil jo variere etter hvilken type nettside du har. Jeg har en nettside om Spania også, og der kjører jeg kun PPC-annonsering. Hva tror dere om dette?

knippsen

Medlem
Jeg har en nettside innen sjangeren lån/kreditt med kun betalt trafikk, og min erfaring er at en kombinasjon av PPC og affiliateannonser er det som gir meg best inntekter. Men poenget for meg må være å plassere PPC linker og affiliatelinkene på en måte som gir maksimal profitt, dvs. at de ikke utkonkurrerer hverandre. For søkeoptimaliserte nettsider med søkemotortrafikk så handler deg vel også om å få maksimalt utbytte, så jeg ville vel gjort det samme her, da jeg føler det fungerer for meg.

Det perfekte mener jeg må være å klare å plassere de ulike annonsetypene på en måte som gjør at de som der for å faktisk søke lån/kredittkort faktisk bruker dine affiliatelinker, mens de som bare er sånn typ nyskjerrige og vil klikke seg litt rundt på nettet etter informasjon om lån/kredittkort bruker PPC-linkene. Da får man maksimalt utbytte av begge annonsetypene.

Når det gjelder sider med mer uspesifisert innhold så kjører jeg som regel kun adwords annonser, og håper google klarer å gi meg bra annonser som passer innholder. Men føler også at adwords til tider er relativt dårlige til dette (uten at jeg helt vet hvorfor), og hvis jeg da ove r tid ser at de ikke klarer å levere annonser som folk faktisk klikker (tross i leking med innstillingene i adwords) på så vurderer jeg å bytte dem ut med affiliateannonser.

Sist redigert:

zapotek

Medlem
Eneste måte å finne ut hva som lønner seg mest er å teste begge deler en periode.

F.eks. 2 uker med bare affilatelenker. 2 uker med affilatelenker + PPC-annonser.

Dag Frogner

Supermedlem
Bjrl (tror jeg nicket hans er) selger jo en finansieringsside hvor han har oppgitt inntektene og Adsense står vel for dobbelt så mye som aff-inntektene.

Så da er det jo litt rart at du skriver "For meg lønner det seg mye bedre å kun satse på affliate" Erlend, siden sidene deres er ganske like. ;)

Bruker Adsense på det aller meste, og gjerne sammen med afflenker der dette passer med innholdet. Eksempelvis reise (som TS nevner), der bruker jeg helst tekstlinker (aff) når en annonsør har noe som samsvarer med teksten - og du da kan dyplenke til et produkt som vi være aktuelt/interessant for leseren. Store og generelle bannere bruker jeg i minst mulig grad ettersom slike annonseplasser har vist å gi best avkastning gjennom PPC.

picxx

WF 09
Annonserer du for konkurrenter?

Selvsagt. Så lenge de betaler godt nok.
Er ikke akkurat prada jeg har patentbeskyttet.

Topp