Annonse inntekt

Er det noen som kan gi en liten innføring på representativ annonse inntekt på nett?

Hva kan man selge annonse plasser på sin side for om man har 1000 besøkende per dag?
Hva med 10000 besøkende/brukende per dag?
Hvor mange besøkende eller brukere har webside som med rette kan kalle seg stor?
Hvor mye tjener de "store" sidene inn i måneden?

Jeg ser at dette er veldig vagt, og vet at det finnes forskjellige typer besøkende og forskjellige typer annonser til forskjellige formål, men om noen allikevel kan tenke seg å svare på noen av disse spørsmålene etter beste evne så ville det blitt satt stor pris på.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hei,
Dette har vært diskutert noen ganger her inne på webforumet, og hver gang så er det like mange meninger om dette.

Topplisten til TNS Gallup finner du en del tall på både større og mindre nettsteder.

Priser pr visning vil nok varierer fra både nisje, annonsestørrelse, plassering etc. Men, kr. 0,05 - 0,30 vil nok være spennet du må regne med å ligge i.

Så finnes det ingen regler uten unntak. Du kan nok få både mindre og mere - litt avhengig av.

Bruk av fastpris kan også være en ting - bare husk å spesifisere hva du garanterer av visninger.

Håper dette var til litt hjelp. Lykke til med annonsesalget!
 
Hei og takk for svar.

Beklager men dette førte egentlig bare til flere spørsmål.

Vil det si at vi kan (veldig overfladisk) regne fram vg netts ukentlige inntekt slik;
10 000 000 sidevisninger med ca 3 annonser per side a la oss si 0,10,- = 3 000 000,-?

"Bruk av fastpris kan også være en ting - bare husk å spesifisere hva du garanterer av visninger" - Når man selger annonse plasser viser man vel til faktiske tall i form av statestikker utregnet over de siste x ukene eller?

Hvordan går man frem når man skal selge annonser på en nyoppstartet side og derfor ikke har statestikker og tall å vise til?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Å regne frem andre nettsiders inntekter blir bare lek med tall. Sjekk regnskapene hvis du er veldig opptatt av fakta. Regnestykket ditt er forøvrig riktig ellers.

I utgangspunktet er ikke historiske tall så interessante når man selger visningsbaserte annonser. Dette forteller egentlig bare hva som har skjedd og hvor landet ligger i forhold til hva man klarer å levere.

Skal du selge på visningspriser innenfor et tidsområde er det viktig at du vet du klarer å levere. Videre da er det jo CTR som er interessant for å måle kvalitet på leveransen - altså hvor mange av de som har sett annonsen som klikker seg videre til kunden.

Du bør vite hvor mange unike besøkende og sidevisninger du har når du skal selge visningsbaserte annonser. Ellers blir det vanskelig å gi et tilbud.

Alternativet er å finne kunder som ikke er kampanjebaserte og bare vil ha over tid. Da kan du f.eks selge 100.000 visninger - levert a.s.a.p.

100.000 visninger x kr.0,10 = 10.000,-
 
Topp