Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Angrerett i nettbutikk

zenhagen

Medlem
Har et spørsmål til om angrerett....

Dersom en kunde kjøper varer og velger vedlagt faktura som betalingsmåte.
Kunden gir beskjed om at hun vil benytte seg av angreretten, men sender ikke varene i retur.

Hva blir korrekt fremgangsmåte her?
Man kan vel ikke sende denne saken til inkasso?

Tommy
 

Kassimaja

Geocacher
Kunden er selv ansvarlig for å returnere varene hvis man ønsker å benytte seg av angreretten. Hvis dette ikke blir gjort innen rimelig tid må man nesten se på det som om angreretten ikke ble benyttet og kjøre saken til inkassom om nødvendig
 

Thomas Pedersen

Pornogründer
er ikke et av kriteriene for å bruke angreretten at varen blir sendt i retur innen 14 dager?

Har ikke varen blitt returnert, så har ikke kunden brukt angreretten, og faktura skal selvsagt betales, og saken kan sendes til inkasso hvis ikke.

Evt kan du jo starte med å informere kunden om at angreretten gjelder bare hvis varen blir returnert...
 

zenhagen

Medlem
Tror bare kunden trenger å gi beskjed om at de ønsker å benytte seg av angreretten innen 14 dager, og varen skal vel sendes tilbake innen rimelig tid. Inkasso har man vel ikke lov til å sende dersom det er en tvist rundt kravet. Usikker på om det regnes som en tvist eller ikke....
 

Kassimaja

Geocacher
Så lenge det er kunden som må returnere så er det vell også kunden som eventuelt må bevise at varen er returnert, hvis ikke er ikke veien lang til innkreving...
 

n0stra

Medlem
Historisk sett er jo reglene her lagd for postordre tilbake på 80 tallet og før. Skjema osv var det meningen man skulle legge ved sammen med varene og sende inn til selger.

Ergo vil det si at klage ikke har blitt levert inn i henhold til reglene og om det nå går 14 dager fra mottak hos kunde - vil handelen ha blitt gjennomført fra din side og kunde har intet annet valg enn å betale. Om du da ikke går inn en egen avtale med kunde.

Så ja, her har du fullt belegg for å kjøre purring og inkasso om nødvendig.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Informerte du kunden om angrerett før kjøpet ble gjort, og leverte du varen med skjema for angrerett?

Hvis svaret på begge spørsmål er "nei" har kunden en angrerett på opptil tre måneder, eventuelt et helt år.
 

zenhagen

Medlem
Angrerettskjema ble sendt på e-post sammen med faktura og det er informasjon om angreretten på nettsidene våre. Synets egentlig det er er en fin ordning med angrerett når man handler på nettet..Bare så synd at noen misbruker den....
 

zenhagen

Medlem
Nei når en kunde kjøper et produkt for å bevist bruke produktet i en periode for så å sende det tilbake. Dette vil jeg si er å misbruke angreretten. Det er ikke alle produkter som det er mulig å se at det er brukt... Vi selger smykker, og hvis noen vil ha et flott smykke til en spesiell anledning så er jo dette fult mulig med angrerett. De som shopper på nett på denne måten mener jeg misbruker systemet.

Men ofte er det vanskelig å få en god oppfattelse av hvordan et produkt er via bilder på nettet. Når man da får produktet og det ikke står til forventningene synets jeg angrerett er en fin ting og riktig ordning.

Hørte om en dame som trodde hun kjøpte seg ny vanlig støvsuger på nettet og fikk en liten usb støvsuger til tastaturet ;-) Da er det greit med angrerett:)
 

Santo

Active Member
Nei når en kunde kjøper et produkt for å bevist bruke produktet i en periode for så å sende det tilbake. Dette vil jeg si er å misbruke angreretten. Det er ikke alle produkter som det er mulig å se at det er brukt... Vi selger smykker, og hvis noen vil ha et flott smykke til en spesiell anledning så er jo dette fult mulig med angrerett. De som shopper på nett på denne måten mener jeg misbruker systemet.

Men ofte er det vanskelig å få en god oppfattelse av hvordan et produkt er via bilder på nettet. Når man da får produktet og det ikke står til forventningene synets jeg angrerett er en fin ting og riktig ordning.

Hørte om en dame som trodde hun kjøpte seg ny vanlig støvsuger på nettet og fikk en liten usb støvsuger til tastaturet ;-) Da er det greit med angrerett:)

Enig i dette ja. Ordningen skal ikke misbrukes.

Men jeg tror også at ordningen faktisk er ett gode for butikkene, da det antakeligvis er med på å gjøre at flere handler ting de kanskje er litt i tvil om de skal kjøpe. De tenker at jeg har jo muligheten til å returnere det, og kjøpsterskelen blir dermed senket.

Men samtidig så er folk ganske late, og det å skulle sende noe i retur krever faktisk litt egeninnsats iform av pakking, sending, osv., og dermed blir mye ikke returnert igjen også, selv om kunden kanskje egentlig ikke er så fornøyd med produktet som ble kjøpt.

Det er jo også en grunn til f.eks. Elkjøp i mange år har hatt 30-dagers full returrett.

Kjøpsterskelen senkes, og de tjener mer på mersalget dette gir enn hva kostnaden med de returnerte produktene utgjør. De leker jo ikke butikk, og dersom dette samlet sett ikke hadde vært positivt for de så hadde de heller aldri praktisert denne løsningen.
 
Sist redigert:

n0stra

Medlem
Informerte du kunden om angrerett før kjøpet ble gjort, og leverte du varen med skjema for angrerett?

Hvis svaret på begge spørsmål er "nei" har kunden en angrerett på opptil tre måneder, eventuelt et helt år.

Det er nok at denne informasjonen finnes lett tilgjengelig på hjemmesiden til nettbutikken ifølge forbrukerrådet og forbrukertilsynet da jeg kontaktet de vedrørende spørsmål - da vi selger produkter som lages for hånd etter kunden har bestilt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er nok at denne informasjonen finnes lett tilgjengelig på hjemmesiden til nettbutikken ifølge forbrukerrådet og forbrukertilsynet da jeg kontaktet de vedrørende spørsmål - da vi selger produkter som lages for hånd etter kunden har bestilt.

Jeg refererte bare det som er gjengs overordnet praksis. I tillegg vil det være en haug produkter som ikke vil være omfattet av NOEN angrerett. Produkter som det vil være urimelig å tilbakeføre kan man ikke angre på. Se for deg at du kjøper et bolighus, bor der i 13 dager for så å sende angrerettsskjemaet....
 

Britta

stoffdronning
I tillegg vil det være en haug produkter som ikke vil være omfattet av NOEN angrerett. Produkter som det vil være urimelig å tilbakeføre kan man ikke angre på..

F.eks. hvis jeg klipper stoff til en kunde fra rullen. Da er det ikke angrerett og det står tydelig i betingelsene. Det blir jo ikke mulig å lime den på igjen :D
 

n0stra

Medlem
F.eks. hvis jeg klipper stoff til en kunde fra rullen. Da er det ikke angrerett og det står tydelig i betingelsene. Det blir jo ikke mulig å lime den på igjen :D

Det er faktisk angrerett på tilvirkningsprodukter også. Men mange ønsker ikke å gjennomføre dette når de ser at man er pålagt å dekke frakt begge veier samt bedriftsen reelle kostnader relatert til produksjonen. Altså må kunden betale deg det du har betalt for å klippe + din kostpris på stoffett.
 
Topp