Hei, jobber både som regnskapsfører og revisor.
1) Jeg ville ha tatt utgangspunkt i typen virksomhet du skal drive med ( ? )
2) Hvor stort skal du drive ?
3) Hva er ditt reelle behov for "tilgang og fleksibilitet"
4) Hvem skal føre regnskapet ditt ?
5) Hvor viktig er pris og totalkostnad og i forhold til øvrige pkt.
Noen regnskapsprogram gir mnd. andel av lisensavgiften til regnskapfører/revisor, dersom du kjøper lisens av disse.
Vær obs på at enkelte kan ha en manglende "uavhengig rolle" i sin anbefaling.
- Som nevnt over skjer mye på programvare siden innen regnskap fortiden. Både men sky, (cloud), tilgang via mobil, og integrasjon mot bank. Ja enda mer til.
For å si det slik:
Nye (relativt) produsenter av program har kommet til med web-løsninger. Disse har hatt noen "svakheter" sett i fra et profesjonelt synsvinkel. Men mye har blitt veldig bra etter hvert. Konkret er f.eks. svakheten at enkelte løsninger kan være litt låste. f.eks. ved enkle program at automatikk ikke alltid kan slås av og på. Flere "nye" er blitt kjøpt opp av Visma som nå har 60-70 % av markedet.
Veldig mange av det eldre programprodusentene har vært litt treige med web-løsning. Disse har også betjent eksisterende regnskapskunder i mange år. Men kommer med mer og med gode løsninger men har den styrken at det kjenner ulike faglige problemstillinger.
Regnskapsprogram er ofte en del av en total løsning.Det er mye mer en integrasjon mot bank og sky løsning. Enkelte har moduler som kan inngå og integreres i en totalpakke. Så kan du ha i bakhode at ulike program kan ha ulik styrke i forhold til type næring. Det er ingen "universal nøkkel" som er like bra til alt. Fleksibel program er nødvendig for profesjonelle for å kunne betjene alle typer bransjer best mulig.
Ulempene kommer til å bli rettet opp i. Produsentene følger med på hverandre. Det kommer krav om at alle produsentene skal kunne levere "SAF-T" filoverføring. Da skal det bli enkelt å bytte program. Men bokfører du i regnskapsprogram så blir det pliktig til å kunne overf. med SAF-T.
Jeg vi først nevne at det er lov å bruke regneark til regnskapføring opp til 400-600 bilag.
Så er det et program som heter Matrix som er meget meget rimelig. Kanskje det aller rimeligste på markedet. Men det er noe låst i forhold til faktura modulen dersom du bruker annet fakturaprogram.
Tripletex er ganske bra. PowerOffice Go er bra. Vi har Duett som har meget billig App tilgang. Og vi bruker også Matrix som er rimelig og som kommer med bedre løsning om ikke så lenge. Og vi server Fiken brukere. Tripletex har en flott avstemming, men mangler likevel en siste finish.
Noen tar betalt for hjelp, andre er dårlig til å svare.
Hos noen produsenter er det blitt økt avstand mellom produksjon av dataprogram, faktura avd. og Service avd. og det kan oppleves som ulempe.
Dette er spesielt hos produsenten som er blitt kjøp opp at service kan oppleves å falle betraktelig.
Det er nok ett enkelt prinsipp: "Du får det du betaler !"
Eier og program: markedandel 2017
Visma Visma Business 16,3 %
Visma Tripletex 12,4 %
Visma Visma eaccocunting 8,6 %
Uni Micro 7,9 %
Poweroffice G0 6,7 %
Visma Visma Global 6,2 %
Visma Mamut One 6,2 %
Div bl.a. regn kontor. 24 Seven Office 5,7 %
Visma Visma DI 5,2 %
Tynset Holding (daldata Invest) Duett 5,0 %
Visma Visma.net 3,6 %
Visma Agro Økonomi 3,4 %
IM skagen Xledger 2,5 %
Datasvar/HC Dahl Zirius 2,4 %
Fiken Fiken 2,4 %
Visma e.conomic 2,4 %
Vitec Infoeasy AS(tidl. daldata Bergen) InfoEasy 1,3 %
Accountor Finago /Procountor 0,7 %
Microsoft Microsoft Dynamics AX 0,6 %
Microsoft Microsoft Dynamics NAV 0,4 %
99,9 %
matrix
voss landbruksdata
Du må bare ringe 91700543