Altibox er svartelistet hos Spamcop

Tonny Kluften

Administrator
Utrolig!
Altibox har fått svartelistet en IP-adresse på Spamcop, SpamCop.net - checkblock.
Dette fører til at jeg, og sikkert tusenvis andre, ikke får sendt epost til outlook.com, hotmail, me.com + andre epostadresser.
Det er på tredje dagen nå og Altibox har ikke klart å få hvitelistet IP-adressen enda. De kan heller ikke bytte IP-adresse til en som ikke er svartelistet... Det er hva de sier på kundeservice ihvertfall.

Dette er feilmeldingene jeg får:
----
host mx1.hotmail.com[207.46.8.199] said:
550 OU-002 (BAY0-MC6-F22) Unfortunately, messages from 109.247.116.9
weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of
their network is on our block list.
----
Remote-MTA: dns; mx0.dataguard.no
Diagnostic-Code: smtp; 554 5.7.1 Service unavailable; Client host
[109.247.116.9] blocked using bl.spamcop.net; Blocked - see
SpamCop.net - Blocking List ( bl.spamcop.net )

Sist redigert:

ptomter

Medlem
Slik som denne ipadressen her er listet hos

DDNSBL (den største listen av alle)
Hostkarma (mindre ny liste)
SPAMCOP og
UCEPROTECTL1

Gjennomsnittlig tid for å bli kvitt fra DDNSBL er ca. 2 måneder, og både spamcop og de andre kan også bli listet igjennom DDNSBL

J

Jiberish

Guest
Altibox må selvfølgelig få ryddet opp i det, men det er samtidig uheldig at noen leverandører kategorisk blokkerer en IP basert på en slik svarteliste.

Spamcop er ikke alltid raske til å få fjernet slike oppføringer og oppføringen kan komme pga. en liten utsendelse av spam, noe alle som opererer en SMTP-tjeneste med mange brukere vil oppleve.

Oppføringen bør heller brukes som en vekting i et større regelsett for å evt blokkere en IP.

zapotek

Medlem
Såbare greier dette at flere deler samme IP-adresse. Det holder vel at en maskin som bruker denne ISPen er infisert og brukes til f.eks. brute force- eller DDOSangrep, så kan plutselig alle som bruker denne IP-adressen bli svartelistet.

Jeg har hatt samme problem, men da var min IP som jeg ble tildelt fra Nextgentel svartelistet og jeg fikk ikke sendt mail fra outlook. Det tok vel 30 minutter å fjerne denne svartelistingen, husker ikke i farta på hvilken side jeg måtte gjøre det på men ett søk på google vil nok gi svar.

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har hatt samme problem, men da var min IP som jeg ble tildelt fra Nextgentel svartelistet og jeg fikk ikke sendt mail fra outlook. Det tok vel 30 minutter å fjerne denne svartelistingen, husker ikke i farta på hvilken side jeg måtte gjøre det på men ett søk på google vil nok gi svar.

Jeg har kontaktet dem, men de sier at svartelistinga blir fjernet automatisk etter 24 timer når det ikke registreres mer spam.

J

Jiberish

Guest
Det er IP-adressen til Altibox sin SMTP-server.

Har du ikke en SMTP-server fra din epost-leverandør du kan bruke?

quicktech

Medlem
209.85.215.54 ble også svartelistet her om dagen, og det er en av Gmail sine IPer. Varte ca 24 timer eller noe slikt.

Det er et interessant fenomen at nå også skikkelig store leverandører begynner blir svartelistet.

Min erfaring med spamcop er at de har blitt mye raskere med tiden til å unblocke, faktisk går det helt av seg selv stort sett.

Jeg synes dette er helt topp jeg for det tvinger frem en skjerpings på tvers av hele bransjen.

Topp