Hei, bare for å ta brodden ut av denne diskusjonen - slik at ikke folk googler Biip og finner grunn til bekymring.
Jeg er altså Stormen, og driver Biip.no.
picxx, vær så snill og underbygg påstandene dine før du uttaler deg på anonyme forum. Du virker så mye mer intelligent da
Knut, informasjon om betingelser finner du linket under "Hjelp" i toppen av Biip.no. Du ville bli overrasket over hvor mange som klarer å finne informasjonen du etterspørr.
I enhver evt. rettssak mot dem ville opphavsrett, åndsverksloven og markedsføringsloven bli satt milevis over deres egne retningslinjer.
Feil. Enhver har rett til å fraskrive seg rettigheter til eget materiale; på samme måte som en kunstner fraskriver seg opphavsretten til et maleri han maler når han får betalt av oppdragsgiveren.
Men her er det altså ikke snakk om å fraskrive seg opphavsretten til materialet sitt; kun at Biip.no eier en "lisens" på dette, inntil medlemmet selv måtte velge å slette materialet. Dette for å unngå situasjoner hvor vi f.eks trekker frem et bilde på forsiden av Biip.no (under "Pålogget nå") - og at det medlemmet så kontakter oss i ettertid, og skal ha kompensasjon for at vi har brukt hans/hennes bilde i det han/hun anser som en "reklamekampanje".
Oppsummert: Det er for å beskytte våre egne interesser; ikke for å trampe på noen andre sine rettigheter.
Når det gjelder jenta som figurerer i Biip-reklamen på Facebook, så er det selvfølgelig ikke et tilfeldig medlem som vi "utnyttet". Det er kjæresten min, og jeg passet på å spørre henne om lov før jeg brukte bildet hennes. Hun fikk betaling i form av en kino-billett + mitt selskap hele den kvelden ;-)