Aksjonærregisteroppgaven.

DagArne

Medlem
Jeg har et spørsmål om jeg kan spare litt arbeid her.

Jeg har en aksjonær (Per)som har solgt sine aksjer 10.12.2014 til Pål. Jeg har fått sluttseddel på dette salget.

Den nye aksjonæren Pål vil ikke ha aksjene lenger så jeg DagArne har kjøpt de.

Må jeg legge inn pål som aksjonær i Altinn eller kan jeg dra aksjene direkte over til meg i Altinn uten å legge inn Pål som aksjonær?

Vil jo ikke ha noen betydning bortsett fra det formelle kanskje?

Steve Cash

Medlem
Så lenge sluttseddel til Pål, og antakelig videre til deg så skal du registrere begge transaksjonene. Hvilken betydning det har bortsett fra det formelle er litt vanskelig å si, men hvis ikke Pål kjøpte for akkurat samme beløp som han solgre for så har han jo tap eller gevinst, og da har det praktisk betydning. Det kan jo ha betydning for stemmerett og utbytterett, men jeg kjenner ikke detaljene i dette tilfellet.Og hvis det skjedde på hver sin side av årsskiftet er det viktig.

Du får vurdre det ut fra disse to punktene. Men formelt og juridisk er det ingen tvil om hva du skal gjøre, og så mye ekstraarbeid er det vel heller ikke å legge inn en transaksjon til. Det er kanskje ikke mer jobb med det enn å skrive et innlegg her for å spørre, lese svaret, og gå rundt å tenke over om du skal gjøre det ene eller det andre.

DagArne

Medlem
Samme beløp. Ingen endring bortsett fra at det en er for 2014 og andre for 2015. Har ingen betydning for stemme eller utbytterett.

Bille

Member
Transaksjonen som er gjort i 2015 skal du vel ikke ta med før om et år? Jeg har oppfattet det sånn at innsendingen nå kun gjelder driftsåret 2014.

Jeg tenker at registreringen er nødvendig for at ny eier skal være rgistrert med rett inngangsverdi, og dermed kunne gjøre krav på korrekt skjermingsfradrag. Helt ærlig er jeg usikker på om skjermingsfradraget registreres sentralt, men uansett legges jo inngangsverdi til grunn. Det har ingen betydning hvorvidt selskapet planlegger utbytter eller ikke.

DagArne

Medlem
Riktig det. Dette er jo egentlig forkjøprett som jeg benytter meg av. Har nå lagt inn pål som aksjonær så de skal bli formelt og juridisk riktig.
Jeg må jo legge legge inn salg av Pål sine aksjer senere og jeg kjøper de. Skal de legges inn neste år i altinn de da? Får vel lagt inn aksjonæroppgaven nå?

Steve Cash

Medlem
Så lenge den ene transaksjonen er gjort i 2014 og den andre i 2015 er det ingen tvil om at du må ta med den første på aksjonæræoppgaven nå og den andre om et år, som Bille skriver. Det har også betydning for Pål formuesskatt, gitt at han har skattepliktig formue. Som sagt, bruk heller tiden på gjøre dette enn på å tenke over om du skal gjøre det.

DagArne

Medlem
Er jo småpenger det er snakk om. 18 tusen kroner, men ja rett skal være rett. Har lagt inn Pål som aksjonær nå i altinn. så får jeg legge inn meg selv senere. Kan jeg gjøre det før januar neste år? at jeg har overtatt alle aksjene?

Steve Cash

Medlem
Det er nok ikke alle som er enig i at 18 000 er småpenger i denne sammenhengen. Ja, det er mulig å registrere aksjonæroppgave for 2015 i løpet av året. Jeg er ikke sikker på hva som er fordelen med det, men det kommer en forhåndsutfylt oppgave i innboksen i Altinn i januar, da vil kanskje den ha med endringer du har rapportert inn i løpet av året, men det har jeg aldri testet ut.

DagArne

Medlem
Satt å tenkte på hvor mye jeg har brukt på dette prosjektet da jeg skrev. Nei, er ikke småpenger. Da fikk jeg melding om at aksjonæroppgaven var godkjent. Kan da lage et nytt skjema å sende inn da så har jeg gjort det.?

DagArne

Medlem
Når blir denne oppdatert i Brønnøysund sånn at jeg ser endringen i Purehelp? Står fortsatt oppført med forrige aksjonær der. Postadresse og daglig leder/styre er oppdatert det sente jeg ca samtidig.
Rart det skal ta så lang tid.

Purehelp henter informasjonen fra Brønnøysundregistrene, ikke aksjonærregisteroppgaven (den informasjonen er ikke offentlig tilgjengelig). Dersom du legger inn ny aksjonær i noten, vil purehelp være oppdatert noen uker etter at regnskapet ditt er godkjent.

DagArne

Medlem
Hva mener du i noten? Vet at purehelp henter info fra Brønnøysund, stussa bare på om jeg hadde gjort noe feil selv om jeg fikk kvittering fra Altinn på at det var godkjent.

Steve Cash

Medlem
Noter er en del av til årsregnskapet som du sender til regnskapsregistret i Brønnøysund etter generalforsamlingen. En av notene heter aksjonærnote, der skal det oppgis hvem som eier aksjer i selskapet, hvor mange aksjer osv.

Topp