Agentur, samme som enerett?

Hei,

når noen har agenturet på et merke, vil det si at de har eneretten på dette merket? Kan jeg lovlig importere samme merket og selge det i min egen butikk, uten å gå gjennom firmaet som har agenturet i Norge? Hva kan man risikerer dersom man gjør dette, er det straffbart?

Hilsen,
PNF

vidarlo

Apache-junkie
Agentur vil ikkje sei einerett. Om vedkommande har einerett eller ikkje kjem vel i hovedsak an på avtalen vedkommande har med levrandøren, men i så fall er det sivilrettsleg sak, og ikkje strafferettsleg. Og det er neppe du som har gjort noko galt i så tilfelle, men agenten.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Agentur er ikke enerett.
I kontrakten mellom produsent og agenten kan det stå noe om at produsenten gir agenten enerett til produktene sine, men dette betyr at *produsenten* ikke selger til andre i det geografiske området (eller hva nå som står i kontrakten).
Finner du en annen vei til samme produkt (f.eks. du parallel-importerer fra Polen), så er det fritt fram det. Bilforhandlere sliter litt med det ettersom engangsskatt på biler er forskjellig fra land til land (f.eks. Danmark = dyrt, Tyskland = billigt). Det frister da for kunder i sør-danmark å hente bilene sine i Tyskland; forhandlere "truer" da med garanti, men det er ikke noe problem da det er EU.
Såvidt jeg vet ihvertfall.

Topp