For å sette fingeren på ett punkt ang. euroads (kanskje de siste innleggene kan legges over i en egen "euroads tråd?), og også det punktet jeg misliker sterkest hos euroads, men også andre like affiliatenettverk som bruker de samme metodene, gjerne danske nettverk som oppretter avdelinger i norge.
Slik jeg ser på et affiliatenettverk er det et knutepunkt som knyter sammen annonsør og publisher slik at publishere selv skal slippe å bruke en masse tid på å selge inn annonser eller ordne egne avtaler med annonsører.
Man har da tre punkt .. annonsør <--> affiliatenettverk <--> affiliate/publisher.
Selv bestemora mi hadde skjønt en slik struktur.
Det jeg setter fingeren på er da nettverk som kjører på med såkalte surveys, konkurranser, minisites eller fandens oldemor, kjært barn har mange navn.
Disse består i å få brukeren til å gjennomføre en survey, hvor brukeren melder seg på XX antall nyhetsbrev, sier seg villig til å motta tlf. opprigninger fra X antall annonsører og ellers motta annonsering på sms/e-post eller hva ellers man kan finne på.
"Premiene" har jeg aldri hørt har blitt trekt...en eneste gang. Mens "tilleggspremier" som f.eks. gratis t-skjorter eller visittkort jo er ting som annonsører hos affiliatenettverk gir som incentives til de affiliatene som skal bruke disse kampanjene.
Hvem som lager og kjører disse surveyene? Affiliatenettverkene selv!
Ikke bare konkurrerer de med sine egne publishere ved å benytte denne måten, men de svekker tiltroen til publisherne ved å la disse bruke disse ukurante og jævlige surveyene de har satt opp på sine sider. Brukerne som deltar blir forbannet når de plutselig mottar spam fra 50 e-post lister, blir oppringt fra alskens telemarkingselskaper, får en masse sms spam og ellers mottar masse de ikke visste var et innhold i brukeravtalen når de konkurrererte om å "vinne gratis iskrem ett helt år".
Skal ikke gå så langt som å kalle dette bedrageri og svindel overfor publishere, annonsører og brukere hos publishere, men det er fanken ikke langt unna.