Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Affiliate - skatt og moms

SuperSet

Medlem
Hei,

Lurer på om noen her inne har erfaring med skatt som affiliate.

Går det hovedsak i Enk.mans foretak eller?

Betaler man moms som affiliate (selv om man ikke markedsfører noe som helst i Norge?)

Hvordan betaler du skatt fra affiliate intektene dine?

Blir glad for all info =)
 

Tonny Kluften

Administrator
De fleste affiliates er eget firma, enten ENK eller AS/DA osv. Da betaler man skatt av overskuddet i bedriften. Skatten blir innbetalt enten ved forskuddsskatt 4 ganger i året eller som restskatt.

Hvis moms (MVA) er lagt til summen du får utbetalt fra affiliateselskapet så skal denne summen minus det du har betalt ut i moms betales til staten.

Les mere om moms her: https://www.webforumet.no/forum/lover-regler-og-normer/5484-moms.html
 

peterandrej

pensjonert moderator
@Tonny: tror han mente mer sånn "skal jeg betale moms på inntekter fra Google Adsense?".

Og svaret er: Nei. Du skal betale MVA til NORSKE affiliateselskaper. I praksis trenger du ikke tenke på dette, fordi det er affiliateselskapet som legger til MVAen din. Alt du må gjøre er å opplyse om de skal gjøre det den dagen du blir registrert i MVA-registeret.

Ellers er det null MVA på Adsense, Clash-Media, Text-Link Ads, Clickbank, osv.
 

SuperSet

Medlem
peterandrej

TUSEn hjertlig takk... har lett etter dette svaret så lenge :p

Skal liksom ikke bruke norske Affiliate selskaper.

Må jeg registrere meg i MVA registre når tjener over 50k for det?, og kreves det noe slaks bevis på at det er "utlandske penger". :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
i-net: Euroads er vel... ehh. vet ikke. Er de danske? MMMedier er norske tror jeg, og da skal de legge til MVA for de mva-registrerte.

Hvorfor spør du meg dette egentlig?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
peterandrej skrev:
i-net: Euroads er vel... ehh. vet ikke. Er de danske? MMMedier er norske tror jeg, og da skal de legge til MVA for de mva-registrerte.
Alle kroner jeg noen gang har mottatt fra Mmmedier har da kommet fra Danmark, så dette stemmer vel ikke helt?

Euroads sender kroner fra Norge.
 
Topp