21. Selg IDEER om hvordan produktet kan brukes, ikke selve produktene. Salg handler om hvilken APPELL disse ideene har på kunden.
Eksemplet mitt her er en kvinnelig leksikonselger på ca. 60 år, og historien er fra slutten av 1980-tallet. Hun solgte ikke noe til meg der og da, men hun fikk høy score på salgsevner.
Produktet hun solgte var et leksikon på ørten bind og til relativt høy pris. Vanlig taktikk blant andre selgere er å "smøre prisen utover" i små avdrag - "det koster deg ikke mer enn 198 kroner i måneden". Denne selgeren viste litt mer talent, og klarte faktisk å få meg interessert i noe jeg opprinnelig ikke var interessert i.
Istedenfor salgsargumenter fortalte hun hvordan hun selv brukte dette oppslagsverket.
I tillegg forteller hun meg at jeg vil føle meg mer trygg og sikker i slike situasjoner. Dette er vel noe de fleste av oss kan falle for?
Eksemplet mitt her er en kvinnelig leksikonselger på ca. 60 år, og historien er fra slutten av 1980-tallet. Hun solgte ikke noe til meg der og da, men hun fikk høy score på salgsevner.
Produktet hun solgte var et leksikon på ørten bind og til relativt høy pris. Vanlig taktikk blant andre selgere er å "smøre prisen utover" i små avdrag - "det koster deg ikke mer enn 198 kroner i måneden". Denne selgeren viste litt mer talent, og klarte faktisk å få meg interessert i noe jeg opprinnelig ikke var interessert i.
Istedenfor salgsargumenter fortalte hun hvordan hun selv brukte dette oppslagsverket.
Dere skjønner sikkert pointet. Her GIR hun meg ideer til hvordan dette kan brukes for å oppnå noe jeg ønsker - "være en mer interessant samtalepartner i selskaper". Jeg tror dette kan ha appell på mange av oss?Jeg blar litt i det hver kveld, og leser hvis jeg finner noe av interesse. På denne måten bygger jeg opp allsidig kunnskap om mange temaer. Jeg har hatt masse nytte av det i selskaper eller venninnelag, siden jeg kan bidra mye mer til en samtale. Man blir mer trygg og sikker når man har kunnskaper om et tema.
Det er utrolig mye interessant lesestoff her som passer svært godt inn i diskusjoner og i vanlige samtaler.
I tillegg forteller hun meg at jeg vil føle meg mer trygg og sikker i slike situasjoner. Dette er vel noe de fleste av oss kan falle for?