3 x AS - 30.000 egenkapital

kongen

kongemedlem
Kan man spytte inn 30.000 i egenkapital for å opprette et AS, det nye AS'et bruker de 30.000 de fikk på konto til egenkapital for å opprette et AS datterselskap, det nye datterselskapet bruker så de 30.000 de fikk på konto som egenkapital til å opprette datterdatterselskap, så blir det første selskapet et bestemorselskap.

Kan man opprette 3 AS med 30.000 i egenkapital slik?

Sist redigert:

barentshavet

Active Member
Hvis jeg forstår deg riktig vil du sitte igjen med 30.000 i aksjekapital i det siste AS-et, men ingen aksjekapital i de to første?

I alminnelige aksjeselskap skal aksjekapitalen alltid være minst 30.000 og dersom aksjekapitalen halveres har styret handleplikt for å bringe dette i orden, med andre ord en svært dårlig løsning for du må likevel ha 30.000 i aksjekapital i hvert av AS-ene til syvende og sist. Forøvrig dersom egenkapitalen er uforsvarlig lav har styret en handleplikt for å bringe dette i orden, og det er obligatorisk dersom egenkapitalen er redusert til under halvparten av aksjekapitalen, i henhold til aksjeloven §3-5. Det vil altså være mot sin hensikt å gjøre det på den måten du beskriver. Jeg kan ikke svare på om det er direkte umulig eller ulovlig, men jeg kan ikke forstå, i henhold til aksjeloven og praktisk utførelse, at dette vil være en god løsning.

Sist redigert:
I alminnelige aksjeselskap skal aksjekapitalen alltid være minst 30.000 og dersom aksjekapitalen halveres har styret handleplikt for å bringe dette i orden, med andre ord en svært dårlig løsning for du må likevel ha 30.000 i aksjekapital i hvert av AS-ene til syvende og sist. Forøvrig dersom egenkapitalen er uforsvarlig lav har styret en handleplikt for å bringe dette i orden, og det er obligatorisk dersom egenkapitalen er redusert til under halvparten av aksjekapitalen, i henhold til aksjeloven §3-5. Det vil altså være mot sin hensikt å gjøre det på den måten du beskriver. Jeg kan ikke svare på om det er direkte umulig eller ulovlig, men jeg kan ikke forstå, i henhold til aksjeloven og praktisk utførelse, at dette vil være en god løsning.

Dette tror jeg nok er feil. Egenkapital og aksjekapital trenger ikke å være i kontanter. Men det vil jo koste litt å registrere tre ASer, så man bør ha en god grunn til å gjøre det. Man får vel også revisjonsplikt?

Johan

Medlem
Det fult mulig å gjøre det slik kongen foreslår, men skal du dekke stiftelsens kostnadene for selskapene med aksjekapital må aksjekapitalen i det første selskapet være 30.000 + 2x stiftelseskapitalen.
Hvis konstellasjonen ikke har noe annet formål enn å bruke de samme pengene tre ganger må du huske på at u her har to tilfeller der selskap eier 100 % av aksjene i et datterselskap. Du må derfor ha revisor i 2 av 3 selskap. Det kommer til å koste deg minimum 20.000 kroner , høyst sannsynlig mye mer, bare i revisjonshonorar

Topp