En ting som er litt bakdel med de store selskapene er at de består av mange flere ledd enn de litt mindre. Jeg ringte ett av selskapene som ble nevnt av abroke, senest i går, og pratet da med en hyggelig fyr i ca 15 min. Han ga beskjed om at de skulle ringe opp igjen litt senere, så skulle jeg få prate med en annen.
Da var det ei dame som ringte og jeg snakket nok med henne i 20 min tenker jeg. Hun hadde ikke veldig peiling på det tekniske (det sa hun selv også), for hun var kun en som satt i gang jobber og skrev kontrakter.
Så jeg brukte 30-40min i telefonen, men fikk aldri pratet med en av de folkene som faktisk utfører jobben. Det er litt nedtur spør du meg, da de som kun formidler jobber ikke har den samme kunnskapen, dermed blir det ikke like enkelt å snakke "teknisk" med de.
En annen ting med de store selskapene er at færre og færre av disse bygger linker. De er veldig behjelpelig med å gi deg analyse over nettsiden din og kan tipse deg om hva du burde endre, men de bygger ingen linker. Noe som jo fortsatt er meget viktig.
Snakket med to store selskaper i går, ingen av de gjorde linkebygging. Snakket også med et tredje firma, som utførte dette, men de hadde ikke kapasitet til nye oppdrag.
En siste ting er jo pris. Selskapet jeg snakket mest med tok 1150,- eks mva pr time og anbefalte 10 timer for analyse. Jeg tviler ikke på at dette er meget dyktige mennesker, men personlig har jeg ikke 15000,- å bruke på en analyse akkurat nå.
Så det er klart at det er mange flinke folk der ute, men de er stort sett kun interessert i å gjøre "onsite" SEO og du må regne med at du må forholde deg til flere personer.