@xdex og
@zenhagen: Blir jo litt lite grunnlag om dere bare bruker dere selv som referansepunkt, men selvfølgelig hyggelig om dere er gode kunder og har returnerende kunder i nettbutikken sin.
Her ser dere et skjermbilde jeg har hentet ut fra
PIMster.no:
http://dl.inevo.no/aH0B
Dette er fra en blanding 5 butikker som selger kosthold, treningstøy og andre lette produkter. I forhold til gjennomsnittet i alle butikkene vi har i PIMster har disse butikkene en høy grad av repeterende kunder.
(disse tallene baserer seg på hele kundedatabasen deres).
Kan publisere litt mer tall senere når vi kommer lengre i utviklingen
Det finnes vel en langt lettere måte og fortelle at jeg ikke er den eneste returnerende kunden. Hvor lenge kunne en nettbutikk overlevd, om kundene aldri kom tilbake? Se gjerne på butikker som japansk-te, eller andre rare nisjer, eller den lokale joker. Svært mange kunder handler faktisk kun for å støtte butikken, eller nærmiljøet, fordi helheten er den som teller, ikke alltid pris.
Som fulltids utvikler setter jeg opp flere nettbutikker i måneden, og vi ser selvfølgelig at mange kunder kommer tilbake, men det er jo alltid plass til flere? Nå har ikke jeg tillatelse til å publisere tall fra disse, tross alt ikke mine butikker.
Det må også nevnes at jeg snakker om butikker som ofte drives på fulltid, og hvor folk virkelig gjør en god innsats på alle fronter, for å få det til. At små nettbutikker med fjernlager, som jobber med dette litt på kveldstid, og har 30-40 salg i måneden ikke har returnerende kunder, kan det være flere grunner til.
Det er også mange nettbutikker som gjør en god innsats for å få kundene tilbake, ved gratis frakt på neste ordre, rabattkoder i forsendelse, etc.
Men ja, utgangspunktet ditt er riktig, man er heldig om kunder kommer tilbake mer enn 2 ganger i året, og det finnes mange heldige nettbutikk-eiere der ute!