Netthandel er kommet for å bli. Selv handler jeg ikke på nettet omtrent i det hele. Om man kan få tak i ting lokalt, eller i Bergen som er nærmeste by. Om ikke det går finner jeg en nettbutikk som har det jeg trenger.
Som ivrig fotograf kunne jeg sikkert spart penger på og handle på nettet.
Men for meg teller det mer og kunne ha en lokal plass man kan få hjelp på. Ville jeg fått lånt et Canon eller Nikon kamera hos en nettbutikk? Neppe, men det får jeg hos den lokale butikken. Den lokale fotografen gir meg også tips i forhold til bruk, helt gratis.
Kjøpte meg bærbar hos en lokal leverandør. Kom hjem så var maskinen kaputt gitt. Butikken var fortsatt åpen den, så da ble det ny maskin på dagen. Det samme hadde man jo selvsagt fått hos komplett eller andre seriøse butikker. Men min tid er viktig, så da blir det kjedelig og legge arbeid på is fordi man venter på erstatnings pc.
Og det er noe nettbutikkene ikke klarer og levere personlig service. Dere kan levere bra service på garanti og leveranser osv. Men dere vil aldri klare og få kunden til og tro at akkurat han er spesiell. En nettbutikk kan heller aldri erstatte det som trengs akkurat der og da.
Så om grensen økes blir det sikkert smalhans for enkelte. Men det er vel kanskje det FRP mener med u hjelp.. Støtt opp om andre lands industri? Særlig patriotisk er det vel ikke det de gjør.