Men tror dere utenlandsk netthandel øker så mye med høyere mva grense? De fleste land fra feks asia merker jo varene under mva grensen.
Det kommer helt an på hvor høy "tollfrigrensen" blir, jeg så et eller annet sted at det var snakk om kr.400,-. Ikke så veldig høyt beløp, men det kan være nok til at nettbutikker som Dustin og Komplett (+ sikkert mange flere) får tilstrekkelig incitament til å implementere nye rutiner med hensyn til hvordan bestillinger under 400 eks. mva ekspederes.
En viktig bidrag til at folk vil foretrekke å handle fra utlandet er jo at staten ved Posten/Bring favoriserer utenlandske nettbutikker og logistikkselskaper ved å gi dem lave priser, tildels svært lave, samtidig som de opprettholder et høyt prisnivå i Norge.
Settes tollfrigrensen til kr. 1000,- så tror jeg det, i tillegg til nettbutikkene, fort kan bli veldig alvorlig for mange faste utsalgssteder også.
Norge må være det eneste landet i verden som gir utenlandske handelsbedrifter 20-25% konkurransefortrinn i forhold til innelandske. Det finnes lover og regler mot å gjøre det motsatte, men slik den norske staten opptrer finnes den ingen lover og regler mot, hele opplegget er vel for far-out til at EU byråkratene greide å forestille seg at noe slikt kunne skje.
Blir tollfrigrensen kr. 1000,- så flytter jeg sjappene mine til Svinesund.