Kjapp og trygg hosting for Wordpress

2% per transaksjon..

Dseller

Medlem
1: Jeg får en ordre på 200,-
2: På kvitteringen står det 200,-
3: Jeg legger til at jeg har solgt en vare for 200,- i regnskapet

4: De som hoster VISA/MASTERCARD på siden min skal ha 2% av 200,-
5: I slutten av mnd får jeg 196,- på kontoen min.

Da sier regnskapet at jeg har 200,- mens banken forteller meg at jeg bare har 196,-


Hvordan gjør jeg så dette blir riktig?
 
Sist redigert:

stocks

Medlem
Når du skal føre bankbilaget fører du Kredit kunde reskontro med Kr. 200,- og debet Bank med Kr 196,- og Debet konto for gebyr e.l. Kr. 4,-.
 

Dseller

Medlem
Da må det bli slik da?

5ZI4m.png
 

Steve Cash

Medlem
2070 skatter er en privatkonto, den må du ikke bruke til provisjon. Den brukes når du betaler din egen forskudds- eller restskatt.

Kontoen du skal bruke heter provisjonskonstnad, og ligger i området 7200 et sted, ofte 7210.
 

Dseller

Medlem
2070 skatter er en privatkonto, den må du ikke bruke til provisjon. Den brukes når du betaler din egen forskudds- eller restskatt.

Kontoen du skal bruke heter provisjonskonstnad, og ligger i området 7200 et sted, ofte 7210.

60buS.png


Det blir vel riktig å bruke "Ikke oppgavepliktig" når man ikke er registrert i mva registeret?
 

Steve Cash

Medlem
Det ser bedre ut. Ikke opgavepliktig har ikke noe med mva å gjøre. Det betyr at en ikke skal lønnsinnberette provisjonen en fører på denne kontoen.
 

Dseller

Medlem
Det ser bedre ut. Ikke opgavepliktig har ikke noe med mva å gjøre. Det betyr at en ikke skal lønnsinnberette provisjonen en fører på denne kontoen.

Så da blir det riktig om jeg bruker ikke oppgavepliktig da?


Et kjapt spørsmål til:

3000 Salgsinntekt, Avgiftsfri.
-Betyr at det ikke er MVA på varen/tjenesten???

3200 Salgsinntekt, untatt avgift.
-Betyr at man ikke betaler inn mva til staten?
 
3200 Salgsinntekt untatt avgift - Her skal inntekter som vedrører tjenester som faller utenfor mva loven. Eksempel er legetjenester, undervisningstjenester med mer.

3000 Avgiftsfri omsetning = Eksempelvis eksport. Er innenfor mva loven , men har unntaksbestemmelse

En må skille på disse to fordi det påvirker retten til å kreve fradrag for inngående merverdiavgift for anskaffelser brukt. Eks vare kjøpt og eksportert - fullt fradrag for ing. mva og ingen utg. mva. Vare brukt i legevirksomhet - ikke mva fradrag for anskaffelsen, og ikke mva på salget.
 

Dseller

Medlem
Da må jeg regne ut dette for hver eneste bilag da?

Det blir verre med paypal som tar "transaksjon: 3,4 % + 2,80 NOK"...
 

Dseller

Medlem
3200 Salgsinntekt untatt avgift - Her skal inntekter som vedrører tjenester som faller utenfor mva loven. Eksempel er legetjenester, undervisningstjenester med mer.

3000 Avgiftsfri omsetning = Eksempelvis eksport. Er innenfor mva loven , men har unntaksbestemmelse

En må skille på disse to fordi det påvirker retten til å kreve fradrag for inngående merverdiavgift for anskaffelser brukt. Eks vare kjøpt og eksportert - fullt fradrag for ing. mva og ingen utg. mva. Vare brukt i legevirksomhet - ikke mva fradrag for anskaffelsen, og ikke mva på salget.

Men hvilken konto bruker man om en IKKE er registrert i MVA registeret? altså at man er under 50k grensen.
 
Bare før det på 3200 - fram til du bikker 50 000. Så lenge du har kontroll på når omsetningen passerer 50K så er det ikke så nøye, men rent praktisk så er det greit å ha "rene" kontoer og kunne identifisere omsetningen som var utenfor som følge av at du ikke var registrert.
 
Topp