180.no

Ulempen med alle disse katalogene er at de er håpløst utdaterte.

Selv finner jeg meg selv hos 180.no (og mange andre), med en oppføring på en adresse jeg ikke har hatt i årevis. Dette til tross for at jeg ikke har betalt noe som helst hverken til dem eller noen andre.

I begynnelsen sendte jeg eposter og gjorde en innsats for å bli fjernet/oppdatert, men etterhvert har jeg gitt helt opp. Eneste måten jeg kunne bli oppdatert på, var hvis jeg kjøpte en ny oppføring.

På grunnlag av dette har jeg alltid sagt klart og tydelig "NEI" til enhver henvendelse fra alle typer kataloger. Uansett ...

Mvh Dan

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg kan fortelle deg ganske mye om 180.no etter fulgt oppfordringen om å søke på 180.no svindel noe du også burde gjøre, da må du også sette av litt tid til å lese alle sakene som finnes. Jeg kjenner meg godt igjen i salgsmetoden.
Jeg har ikke akseptert noe, jeg har ikke logget inn på noe nettside og hukket av på noe eller gjort andre fremstøt. Jeg kjenner mine rettigheter og ikke rettigheter og vet at jeg har en svært god sak.
Det skal sies at jeg sov og var heller ikke klar over at de hadde ferdigbehandlet søknaden(brreg) og at det ikke er noe grunn men heller forklarende/ vesentlig info til saken i mine øyne.
Det finnes ikke to forskjellige versjoner. Den første og originale posten handler om 2500 er verdt å bruke og jeg lurte på om dette var lurt. Fordi de sendte/sender ut faktura før du har akseptert noe kanskje for å presse deg til å betale. Dette handler om noen som gjør alt de kan få å kunder, uansett hvor loven går omtrent.
Forsatt forvirret?

Fortsatt forvirret.

Det ser stadig for meg ut som to ulike versjoner. En versjon der du ble oppringt i et "vagt" øyeblikk (som ikke kan bety annet enn at du takket ja (i det vage øyeblikket)), og en annen versjon etter at du har fått vite at katalogtjenester er crap og angrer.

Hvor er svindelen i din sak?

Har de ringt deg? Hadde du et vagt øyeblikk under samtalen? Hvis svaret på begge spørsmål er "ja" har du en uhyre dårlig sak.

Forøvrig har jeg vært blant dem som har ropt NEIN!!! inn i telefonrøret til katalogene i mange år allerede, og har flere ganger ytret et ønske til selgerne om å bli slettet fra katalogene som ringer. Men det gjør de jo aldri dessverre.

Eivindus

Medlem
For meg er ting klinkende klart. Men jeg kan allikevel prøve å forklare.
Hva med telefonsamtalen vår. Jeg ble da oppringt en tidlig morgen mens jeg forsatt sov. Jeg er ikke noe morgen type og var litt forfjamset over at noen ringte meg. Han spurte om jeg var meg, og hva jeg drev med og annen informasjon, uten å presentere seg. Etter hvert så forklarer han hvilke fordeler og hvor fantastisk 180.no og at dette vil hjelpe meg. Han sa at dette bare skulle koste 1998 for 6 seks mnd og da ville jeg få statistikk over alt med mulighet for videreføring. Han sa at etter noen dager ville det komme en faktura og ordrebekreftelse. Jeg har aldri svart på ordrebekreftelsen inntil i går, eller betalt fakturaen. Jeg ser ikke helt vitsen med 180.no og hvordan de skal kunne hjelpe.

Selv om jeg beskriver øyeblikket de ringte som vagt så betyr det ikke at jeg har sagt ja til noe, hos meg ligger det ingen automatikk. Jeg var allikevel ved mine fulle fem. Jeg kan forsatt huske hva jeg sa. For opplysningens skyld, et menneske husker 90% av de selv har sagt, mens bare 10% av det andre har sagt til dem. Jeg har heller ikke sagt at det kunne vært interessant. For selv om de sender ut faktura så betyr det ikke at jeg skal betale den om jeg ikke ønsker, i dette tilfelle. Jeg har ingenting å angre over selv om du tror det, fordi det ikke finnes noe å angre på.

Greit jeg har kanskje ikke blitt utsatt for svindel men kjente igjen metoden som ble brukt. Jeg mener at jeg ikke skal betale for noe jeg ikke skal ha, vil ha eller har sagt ja til. Jeg har ikke bedt om en faktura og velger inntil videre ikke å betale den.

Forsatt uenig/ forvirret?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Best du ordlegger deg mer tydelig og mindre tvetydig ved slike anledninger, og ihvertfall når du snakker med de, selv om du logisk sett har helt rett (men logikken undervises ikke på ungdomsskolen lenger og det er mange som ikke vet hva det er).
Det er også mulig at de har informert deg om at samtalen ble tatt opp, og at de med bakgrunn til hvordan du ordlegger deg hevder at du har samtykket til det.
Ikke huske er likt "null". Ukjent.

Jeg ville derfor selv sagt at de ikke har noe sak (fremfor si at jeg har en god/sterk sak), og si at jeg ikke har bekreftet bestillingen (fremfor si at jeg ikke kan huske å ha bekreftet noe). Men det er bare meg.

Antakeligvis hjelper det også å bare skrive med store bokstaver. :p

Sist redigert:
Hva med telefonsamtalen vår. Jeg ble da oppringt en tidlig morgen mens jeg forsatt sov. Jeg er ikke noe morgen type og var litt forfjamset over at noen ringte meg. Han spurte om jeg var meg, og hva jeg drev med og annen informasjon, uten å presentere seg. Etter hvert så forklarer han hvilke fordeler og hvor fantastisk 180.no og at dette vil hjelpe meg. Han sa at dette bare skulle koste 1998 for 6 seks mnd og da ville jeg få statistikk over alt med mulighet for videreføring. Han sa at etter noen dager ville det komme en faktura og ordrebekreftelse. Jeg har aldri svart på ordrebekreftelsen inntil i går, eller betalt fakturaen. Jeg ser ikke helt vitsen med 180.no og hvordan de skal kunne hjelpe.

Selv om jeg beskriver øyeblikket de ringte som vagt så betyr det ikke at jeg har sagt ja til noe, hos meg ligger det ingen automatikk. Jeg var allikevel ved mine fulle fem.

Du beskriver hendelsen som "vagt, jeg er ikke noen morgen type og var litt forfjamset". Jeg er dessverre litt usikker på hvor "sterk" sak du har.

Eivindus

Medlem
Best du ordlegger deg mer tydelig og mindre tvetydig ved slike anledninger, og ihvertfall når du snakker med de, selv om du logisk sett har helt rett (men logikken undervises ikke på ungdomsskolen lenger og det er mange som ikke vet hva det er).
Det er også mulig at de har informert deg om at samtalen ble tatt opp, og at de med bakgrunn til hvordan du ordlegger deg hevder at du har samtykket til det.
Ikke huske er likt "null". Ukjent.

Jeg ville derfor selv sagt at de ikke har noe sak (fremfor si at jeg har en god/sterk sak), og si at jeg ikke har bekreftet bestillingen (fremfor si at jeg ikke kan huske å ha bekreftet noe). Men det er bare meg.

Antakeligvis hjelper det også å bare skrive med store bokstaver. :p

Jeg kan ikke si at jeg er en veldig dreven forumdebattant ei heller en veldig flink en. Men ting skal være visst, jeg har ikke bekreftet ordren! Skulle de by på mer så vet jeg hva jeg skal gjøre fremover. Man lærer så lenge man lever?

Tony J

Alle skal få
Uansett om det ble sagt ja eller nei, har man ikke automatisk en sånn 14 dagers angrerett når det kommer til telefonsalg? Og at det skjemaet skal sendes med fakturaen elns?

Tony

Eivindus

Medlem

Selv om jeg beskriver øyeblikket de ringte som vagt så betyr det ikke at jeg har sagt ja til noe, hos meg ligger det ingen automatikk. Jeg var allikevel ved mine fulle fem.

Du beskriver hendelsen som "vagt, jeg er ikke noen morgen type og var litt forfjamset". Jeg er dessverre litt usikker på hvor "sterk" sak du har.

men det du nå sier er veldig skremmende for både forbruker og næringsdrivende, at selskaper kan ta en telefon til deg og spørre deg om hva jeg heter, hva selskapet mitt skal drive med, hvor jeg bor og annen i dette tilfelle offentlig informasjon. For så å sende faktura på en oppføring og forvente at jeg skal betale. Er dette tilfelle så fant jeg akkurat en ny inntjeningspost og kan tjene MASSE penger. Ringe rundt spør de basic spørsmål og så sende faktura på 1998,- lett!! Skjønner du hvor hinsides det er?
Jeg har kanskje ikke en sterk sak, men de har ingen sak.

Jeg håper det løser seg for deg. Er enig i at det er både hinsides, helt på kanten og alt det du føler. Men som Torstein skriver, sa du "Ja" til noen av deres "lurespørsmål" så har du også sagt ja til å stå oppført der.

Jeg kan jo også fortelle at 180.no tar opp de fleste slike samtaler som bekrefter en ordre for å ha dokumentasjon. Du kan jo be dem legge frem den dokumentasjon de har.

peterandrej

pensjonert moderator
men det du nå sier er veldig skremmende for både forbruker og næringsdrivende, at selskaper kan ta en telefon til deg og spørre deg om hva jeg heter, hva selskapet mitt skal drive med, hvor jeg bor og annen i dette tilfelle offentlig informasjon. For så å sende faktura på en oppføring og forvente at jeg skal betale. Er dette tilfelle så fant jeg akkurat en ny inntjeningspost og kan tjene MASSE penger. Ringe rundt spør de basic spørsmål og så sende faktura på 1998,- lett!! Skjønner du hvor hinsides det er?
Jeg har kanskje ikke en sterk sak, men de har ingen sak.

Næringsdrivende har LANGT fra like sterkt vern som forbrukere, men det du beskriver her er selvfølgelig ikke lovlig. Dette ville blitt regnet som negativt salg siden det ikke foreligger en eksplisitt aksept fra deg som kunde.

De MÅ på et eller annet tidspunkt gi deg sjansen til å si ja/nei til tilbudet, selv om dette naturligvis kan pakkes inn i pene vendinger.

Eivindus

Medlem
Det som egentlig avgjør det hele Eivindus, er om de spurte noe ala "ja, men da fører jeg deg opp med et abonnement hos oss, det koster så og så mye i mnd/for et halvt år", og om du da sa noe ala "ja" eller ikke.

Gjorde du det, så har de en sterk sak, og du en dårlig. Ja, de har en ufin salgsmetode, men om den er over grensa... tja.

Men da blir mitt neste spørsmål, er det lov til å ta opp samtalen uten å opplyse om det? Kunne gjerne tatt opp samtalen men slik app hadde jeg ikke på det tidspunktet. Vi får se hva som skjer videre.
Jeg kan heller ikke gjengi resten av samtalen om hva som blir sagt for det kan jeg ikke huske. Hva som ble sagt i ord og formuleringer husker jeg ikke utover det som allerede er blitt gjengitt.

NilsF

Medlem
Selgere i mer eller mindre tvilsomme katalogfirmaer, er ganske sikkert instruert i hvordan de skal velge minste motstandsvei overfor en uinteressert kunde som bare ønsker å bli ferdig med samtalen. Mot slutten av samtalen spør de ikke om:

"- Vil du inngå en avtale om at du skal betale oss (så og så mange tusen kroner) for de første 6 månedene og med 1 års bindingstid, slik at du er forpliktet til å betale dette beløpet to ganger i løpet av det første året?"

Nei, de sier heller noe som det her:

"- Så, da sender vi deg en faktura for 6 måneder, okey?"

Hvis den potensielle kunden da i et svakt øyeblikk sier "ok", hva har han da sagt ok til? Kanskje kunden tror han bare har sagt ja til å motta en fakturablankett, uten at han har akseptert noe, mens selgeren mener at ved at kunden aksepterte å motta en faktura, så har han også akseptert å bli fakturert for tjenesten.

Dersom det skulle bli en tvist om en slik sak, så regner jeg det som overveiende sannsynlig at selgeren vil vinne frem med sitt syn, såfremt ikke kjøperen makter å sannsynliggjøre eller bevise at selgeren har sagt at kunden står fritt til å velge om han vil benytte seg av tilbudet eller ikke, altså til å velge om han vil betale eller ikke betale fakturaen som sendes ut.

Så tilbake til saken, dvs. det trådstarter spør om i det første innlegget:

Er 180.no noe å bruke 2500,- på for 6 mnd? Ville det straffe meg eller hjelpe en evt nettside som kommer opp snart i google. Jeg har lest her links fra andre ikke nødvendigvis bare er bra? Er 180.no verdt det?

Dersom du etablerer din egen nettside med kontaktopplysninger med videre for foretaket, så er du vel interessert i at den skal rangere på topp i søkeresultatene hos Google ved søk på ditt firmanavn, fremfor listinger i alle mulige kataloger?

Jeg ser det som en stor fordel at kunder kan komme direkte til min nettside fra søkeresultatene, i stedet for via en eller annen katalogoppføring i søkeresultatene. Og om jeg først skulle betalt noe til et katalogfirma, så ville jeg heller betale for ikke å stå listet der, enn å betale for en oppføring som bare er egnet til å lede kunder ut på omveier til min nettside. Så ja, jeg mener at oppføring i enkelte kataloger kan ha negativ verdi.

(Det er naturligvis heller ikke aktuelt å betale for ikke å bli listet i en katalog, det ble skrevet kun for å få frem et poeng).

Topp