Kjapp og trygg hosting for Wordpress

årsregnskap....for første gang

Moderne

Medlem
Hei

Jeg holder nå på med årsregnskapet, As selvangivelsen & næringsoppgave 2...har aldri gjort det før, så det krever litt. Vi har dessverre ikke råd ennå til en regnskapsfører, men har hatt 4 år med regnskap på skolen, så håper jeg får litt utbytte av det nå, selv om jeg er litt rusten nå...

Vi har begynt med salg i desember 2013, så det er kun noen få transjaksjoner og vi er fremdeles under 50000 altså ikke mva pliktig. Regner med at jeg da må bokføre all inntekt under konto 3200? Og hva er egentlig forskjellen mellom lav, middels og høy sats? Er 25% mva høy sats?

Så har vi jo betalt stiftelseskostnader & registrering i brreg osv. Er det noe man kan avskrive? Ev på flere år? Hvordan i så fall?

Regnskapsførere varierer jo litt i pris. For 2018 har jeg 46 bilag i regnskapet. Hvor mye tror dere det ville koste ved å levere alt til en regnskapsfører og utfører alt av papirer for meg?

Finns det noen regnskapsprogramm hvor man får ut SA & næringsoppgaven nesten ferdig utfyllt?

Er det eventuelt noen som bor i nærheten av Arendal som kunne gi meg noen kveldstimer for å komme ordentlig i gang?

Sorry, mange spørsmål på en gang
 

Steve Cash

Medlem
For meg ser det ut til at trådstarter driver et askjeselskap, det står bl.a.
Jeg holder nå på med årsregnskapet, As selvangivelsen & næringsoppgave 2
Og i så fall så er det ikke noen som heter forenklet selvangivelse uten næringsoppgave. Da skal det uansett føres regnskap etter regnskapsloven, som munner ut i næringsoppgave 2, selvangivelse mv. Og regnskap skal i tillegg sendes regnskapsregisteret.

Stiftelseskostnader i AS er fradragsberettiget i skatteregnskapet, men ikke i finansregnskapet. Det betyr at en får en såkalt permanent forskjell. I finansregnskapet føres kostnadene debet annen egenkapital. Dette forutsetter at stiftelsesdokumentet angir at selskapet skal dekke kostnadene.
 

Steve Cash

Medlem
Og hva er egentlig forskjellen mellom lav, middels og høy sats? Er 25% mva høy sats?

Egentlig heter det alminnelig og redusert sats nå til dags, lav, middels og høy er gamle uttrykk.

Men uansett, den høyeste er den alminnelige, for tiden 25 %, brukes på de fleste produkter.
Redusert 15 % gjelder matvarer.
Redusert 8 % gjelder persontransport og overnattingstjenester.
 

Moderne

Medlem
Hei Steve Cash, takk for dine svar.

Ang Stiftelseskostnader, skal de føres opp under punkt 224 i selvangivelsen? Men regner med at jeg kan få litt hjelp hos det lokale skattekontoret for å fylle ut alt riktig, eller?

Har lest mye på Altinn & Skatteetaten.no. Det jeg savner er egentlig en virkelig bra veiledning om hva som må raporteres. Er det noe mer enn SA, Næringsoppgaven 2 & at regnskapet skal sendes til regnskapregisteret? (Askjonærregisteroppgaven er levert)
 

Steve Cash

Medlem
Stiftelseskostnder skal i post 0877 i næringsoppgave 2 og blir dermed en del av skattepliktig resultat i selvangivelsen.

Du må også levere skjema avstemming egenkapital og eventuelt midlertidige forskjeller og avskrivningsskjema.
 
Topp