Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ønsker tilbakemeldinger på smartetips.no :)

Marita

ordleker
.. som du finner på smartetips.no |

Sida har vært oppe i 12 dager nå, og jeg er positivt overrasket over trafikken sålangt. Jeg er temmelig sikker på at det meste er oversatt til norsk, og designet er sånn noenlunde hva jeg vil ha. Inspirasjonskilde er klikk.no, det skal være rent og luftig. Litt "zen".

Allikevel føler jeg at det er noe som mangler designmessig, men klarer ikke helt å sette fingeren på det. Om det er for mye luft eller hva, jeg vet ikke helt..

Hva mener dere om at sidebaren har lys gråfarge? Burde det være kant rundt sida? Evt. rundt hver av kolonnene? Hva med den grå bakgrunnsfargen på hele sida, ville det vært bedre med hvit her?

Logoen er drittkjedelig som den er nå - jeg vet. Har prøvd å fikle litt i gimp, men kreativiteten om dagen er helt borte. Jeg har tenkt å kanskje ha en hake før eller etter tittelen. Vanskelig med logo syns jeg - om noen har linker til hvor man kan hente litt inspirasjon er det bare å si fra.

Hva syns dere om størrelsen på bildene på forsida? Og hva med denne sida f.eks, blir det for stort bilde? Kurer fobier med tankefeltterapi (TFT) | smartetips.no

Tar gjerne imot kritikk og forslag på andre ting når det gjelder sida, også. Reklamebruken (tenkte å få opp en eller to bannere etterhvert), kvalitet på artiklene, osv osv.
 

gjedda63

Medlem
Jeg synes den ser fin ut men som du sier selv en adskillig sprekere logo. Det kan vel noen her inne hjelpe deg med for en hundrings eller noe.
Jeg er ingen webdesigner men jeg liker siden som den er, enkel grei, lett å manøvrere seg i og uten en masse flash og irritasjon.
 

Marita

ordleker
Takk for tilbakemelding, gjedda! (Bor forøvrig i Hamar jeg også ;) ) Ja, logoen må så absolutt gjøres noe med, skal se hva jeg får til i Gimp ikveld, ellers gjør jeg som du sier og hører om du noen her inne vil hjelpe meg.

Andre som har tilbakemeldinger? Ser at flere av dere har vært inne og sett :p
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Med en så lys oppsett er artikkel-bildene veldig viktige, tror jeg. Eller sagt på en annen måte: det er nok artikkelbildene som legger til fargen.
Det er kanskje en ide å ha relaterte polls på hvert innlegg?

Eller tror jeg det er en fordel at du gjør bloggen personlig. En "om meg" hadde ikke vært dumt. Og i og med at det er "smarte tips" du blogger om, så er det nok viktig å bestemme deg for et publikum. Greit å opplyse om det på en eller annen måte (synes nå jeg) - forventninger kan være stygge ting.

Ellers kan du kanskje invitere eksperter på visse områder å komme med sine tips - skatt, personlig økonomi, bloggere, idretts-utøvere..?
Og så hjelper det alltid å trykke opp 5 T-shirter med ditt logo som folk kan vinne (så få logo på plass) - kanskje..?

Tror jeg savner et innlegg om den supersmarte fluesmekker fra Antimygg.no: Fluesmekkeren - The Silver Zapper, isbiter fra :: www.isbiter.no :: eller lyspære med fjernkontroll fra Opplyst.no: LED-lys i MR11, MR16 og GU10-fitting, 12 Volt eller 230 Volt.
Ojsann - dette kvalifiseres nok fort som shameless plug :p

Bra initiativ, håper du lykkes med det! Hva er dine mål med det?
 

Marita

ordleker
Tusen takk for tilbakemeldinger, Pong! :)

Ja, tenker som deg jeg også, ønsker ikke en logo med masse fancy farger, at det er nok farger i bildene - hvis det var det du tenkte på?

Polls på hvert innlegg? Hm.. hva tenker du på da? Type "likte du innlegget" eller mere "hva er ditt beste tips mot forskjølelse"..?

Har tenkt å knytte til meg andre bloggere etterhvert ja - men med mitt budsjett må det bli ren gjesteblogging hvor betalingen er link til egen side. Det er kanskje ikke for tidlig å "annonsere" etter det allerede nå? På de beste dagene har jeg hatt rundt 1100 sidevisninger, noe jeg er veldig fornøyd med såpass tidlig. Hva er best da, å lage link til det på sida, eller kontakte folk jeg ønsker meg direkte - eller blir det litt påtrengende å forvente at de vil gjøre det gratis?

Konkurranser - ja, det har jeg tenkt på å ha etterhvert som jeg har litt mere fast leserskare. Men en t-skjorte med logo blir vel litt døllt? :eek:

Fluesmekkere og isbiter får andre ta seg av ;)

Mine mål? Tja, de første dagene gjorde jeg det bare for gøy, men så begynte det å tikke inn penger på adsense gitt, og da blir man jo litt $-motivert.. :eek: Målet når det gjelder selve siden er å ha artikler med god kvalitet, kategorier jeg satser ekstra hardt på (f.eks helse, noe jeg selv synes er spennende), knytte til meg 5-10 gjestebloggere.

Mål og mål.. jeg vet ikke jeg, jeg vil bare ha det gøy egentlig, utvikle meg, og kanskje i fremtiden slippe å være NØDT til å jobbe hver bidige dag fra 8-16.

Angående det å gjøre bloggen personlig - ja, det har jeg tenkt mye på. Sålangt er den helt upersonlig - hva vil evt. være fordelen med å være mere personlig? Og hvordan kan jeg gjøre den mere personlig, annet enn å ha enn "om meg"-side, og skrive utfra jeg-perspektiv i artiklene?

Har tenkt på det i forhold til hvor seriøst folk faktisk tar sida. Blir det mye "jeg synes at dette tipset er kjempelurt altså", i hvor stor grad vil de da ta det seriøst? På den annen side, om jeg er personlig vil det kanskje skaffe flere trofaste lesere.. Vanskelig!
 

Marita

ordleker
Forresten - hvor amatør syns dere det er om jeg lager artikler med typiske sminke/hår/styling-tips hvor jeg legger inn videoer fra youtube? Etterhvert ønsker jeg å knytte til meg gjestebloggere som virkelig har peil på det - men sånn i ny og ne å legge ut videoer - vil det være negativt eller positivt? Leserne får jo det de vil ha, tips om hår etc, men vil de forsvinne til youtube for lignende videoer, eller vil de komme til meg for samme type tips senere?

Glemte å svare på målgruppen min, som primært er kvinner i alderen 25-45.

Her trenger jeg tips om det å gi tips! :D
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Målet med å gjøre det litt mer personlig er at det er med å gjøre det lettere å plassere. Jeg leste f.eks. innlegget om hva man har gjort for miljøet og var ikke enig i mye, men det er nok fordi det ikke var skrevet for meg (= bor i en bygd, har 4 unger).
Det er bare et eksempel, men poenget er jeg som leser må helst på forhånd vite noe om hva jeg kan forvente for å slippe å bli skuffet over min tidssløsing :p

Med polls mente jeg at du kunne spørt folk hva de synes om en artikkel, eller hvilken tips de synes er viktigst/best, eller hva de ønsker mer relaterte tips om - f.eks. En strukturert (og dermed kjapp) måte å få oversikt over hva folk synes og hva de vil.
Kanskje da.

Det er mange som godt kan tenke seg å hjelpe deg med bloggen (det kommer nok flere innlegg i denne tråden - f.eks.). Spør om hjelp, så er det fare for at du får.
 

zapotek

Medlem
Anbefaler deg å holde nettsiden "upersonlig". Dette er en typisk how to side hvor folk er innom for å få svar på noe de lurer på.

Eneste jeg ikke liker er alle lenkingen din til klikk.no... Forøvrig så skriver gjerne noen gjesteinnlegg mot link i teksten. Send meg en PM om det er int.
 

Marita

ordleker
zapotek; ja, det har blitt endel twingly-horing nå i starten.. :eek: Selv om linkene forsåvidt er relevante.. Etterhvert blir det mye mindre av det, og kun når jeg føler at det er veldig relevant. Vet ikke om jeg evt. blir bannet fra klikk/vg om jeg om noen uker/måneder fjerner linken? Gjorde det fra en annen blogg, men linken var der allikevel. Rart at de ikke sjekker på nytt i ny og ne for å sjekke link..

Sender deg PM, jeg :)

Pong: ja, jo.. jeg er veeldig usikker når det gjelder det der. Samtidig tenker jeg at jeg som leser iallfall ville hatt litt info om "redaktøren", hvor kommer alt fra, annet enn "Marita" (forresten, syns dere det holder med Marita, eller burde jeg ha med etternavn?). Jeg trenger jo ikke nødvendigvis være personlig i selve artiklene..

På marita.net blogger jeg om diverse, blant annet hvordan jeg bygger opp smartetips.no - kanskje jeg skulle hatt en link fra "redaktør-presentasjons-sida" (eller hva jeg nå enn velger å kalle det), sånn at folk som virkelig ville vite hvem jeg var, og ville følge med, fikk gjøre det? Eller blir det FOR personlig igjen? Kanskje den gjennomsnittlige leser rett og slett driter i hvem som skriver hva, så lenge de er fornøyde med tipsene de får servert?
 

Victor

Medlem
Syns utseendemessig at den er helt topp, og mer en god nok for sitt bruk. Ser seriøs ut. Det som nå er viktig er å komme opp med interessant innhold og få markedsført den og optimalisert for søkemotorer. Youtubevideoer er bra, så slipper folk å lete opp videoene selv, og de vil heller komme til din nettside for å få de servert. Fra et kommersielt perspektiv tror jeg det beste er å la siden være helt upersonlig, men heller skrive litt om tjenesten i seg selv, hva den går ut på og hvem den rettes mot.

Ellers så har du jo sikret deg et veldig bra domene som er relevant i forhold til hva du tilbyr.
 

Marita

ordleker
Syns utseendemessig at den er helt topp, og mer en god nok for sitt bruk. Ser seriøs ut. Det som nå er viktig er å komme opp med interessant innhold og få markedsført den og optimalisert for søkemotorer. Youtubevideoer er bra, så slipper folk å lete opp videoene selv, og de vil heller komme til din nettside for å få de servert. Fra et kommersielt perspektiv tror jeg det beste er å la siden være helt upersonlig, men heller skrive litt om tjenesten i seg selv, hva den går ut på og hvem den rettes mot.

Ellers så har du jo sikret deg et veldig bra domene som er relevant i forhold til hva du tilbyr.

Hjertelig takk!

Innhold ja - det er det jeg fokuserer mest på nå som designet så og si er på plass. Men typisk meg, så blir jeg lett opphengt i ting. Idag var målet å skrive 3 artikler, men det har helt kokt bort til fordel for å lese om markedsføring av blogger, etc.. Ønsker såklart å ha minst 10 artikler i bakhånd - tiden da jeg blir litt lei kommer alltids, eller jeg vil ha litt fri fra det hele, osv.. Har jobbet veldig hardt med det her, bortimot 10 timer i snitt daglig siste to ukene, mest research egentlig. Målet etterhvert vil være å ha minst en ny artikkel hver eneste dag, helst opp mot tre. Vanskeligere nå som jeg er eneste blogger, men lettere om jeg får knyttet til meg gjestebloggere - og det er også målet med tiden. Om dere vet om noen som er killer innenfor sitt fag, og kunne hatt interesse av litt "gratisblogging", er det bare å sende PM! :)

Jeg har mulighet til å jobbe hele dagen hver dag nå fremover i en måned, frem til jeg begynner som lærling, så har jo en fordel der som jeg skal utnytte for alt det er verdt. Heldig sånn sett ;)

SEO - ja. Jeg tror jeg har skjønt det viktigste ang. det, men det fins antakeligvis et verktøy/en plugin jeg kunne brukt for å gjøre det enda bedre. Blitt mere bevisst på å bruke "hovedord" flere ganger i artikkelen (f.eks nyttårsfest-artikkelen). Installerte også det mest populære SEO-innstikket for noen dager siden, men skjønte null og niks av det.. Hvordan lage stikkord for en såpass generell side? "Tips"? Drømmen er såklart å toppe google på det ordet, men det er nok langt dit ja.

Victor, når du snakker om å skrive om tjenesten i seg selv - hva tenker du spesifikt på da? At jeg skal lage en egen side hvor jeg skriver om målgruppe, kategorier, og hva smartetips.no handler om? Mulig jeg er totalt blondie her nå altså, men hva skulle det tjene for fremfor å ha en side ala "Fra redaktøren".. :eek:

Domenet - ja, var veldig overrasket da jeg oppdaget at det var ledig. Domener som representerer innholdet vil jeg tro setter seg lettere i minnet på folk, enn om jeg hadde kallt det maritasfinetipsfordagen.no eller noe annet :p
 
Sist redigert:

lpride

Medlem
Hva med en "privacy policy" i hht Googles regler for bruk av AdSense?
Litt kjipt å bli fratatt sine AdSense-inntekter pga fravær av en slik tekst.
 

Marita

ordleker
Hva med en "privacy policy" i hht Googles regler for bruk av AdSense?
Litt kjipt å bli fratatt sine AdSense-inntekter pga fravær av en slik tekst.

Som forklart på denne siden, er det det du tenker på?
AdSense-friendly privacy policy sample for AdSense publishers to use « JenSense

Isåfall var jeg ikke klar over det i det hele tatt, og har da ikke sett noe sånt noen andre steder? Men putter det selvsagt inn om det er nødvendig.

Ellers så har Tonny visst skrevet om det også
Adsense privacy policy

Hmja, da får jeg bare sette meg inn i dette da.
 
Sist redigert:

lpride

Medlem
Ja, det er det jeg tenker på. Her er en slik privacy policy jeg skreiv tidligere i år. Du kan godt oversette den til norsk og bruke den om du vil. Jeg inkluderte HTML kode for utgående lenker.
Kode:
Privacy Policy
This website uses third-party advertising companies to serve ads upon when you visit pages on this website. These third parties may collect and use information about your visits to this site in order to provide advertisments of interest to you. The information collected does not include your name, email addresse, living address or telephone and cell numbers. If you would like more information regarding this and learn about what choices you have regarding not having this information used by these third-parties, please read <a href="http://www.google.com/privacy_ads.html">Google's Advertising and Privacy page</a>. 

This website uses ads provided via Google's AdSense network. AdSense is a network through which website owners can place ads on their websites that relate to the websites' content. More specifically, Google uses what is called the Doubleclick DART cookie to serve ads trough the AdSense network. A cookie is a set of data stored on a user's PC via the user's web browser. If you would like more information on this particular cookie, please, visit this <a href="http://www.doubleclick.com/privacy/faq.aspx">Doubleclick page</a>. For opt out options, please visit <a href="http://www.google.com/privacy_ads.html">this page</a>. 

If you have any questions regarding your privacy in relation to this website, do not hesitate to contact us via e mail: contact (AT) blablabla.com. Please, mention the website in the subject or the body of the e-mail.

Ellers har du ei hjelpeside her. :)
 
Topp