Ønsker tilbakemelding på Vikarweb.no

MrQuiet

New Member
Hei,

Vi har nå lagt ut tjenesten vår www.vikarweb.no for å få tilbakemeldinger og teste tjenesten før lansering. Vi skal lansere tjenesten 1. februar for arbeidssøkere og 1. mars for arbeidsgivere. Tjenesten er foreløpig på engelsk, men vil selvfølgelig bli oversatt til norsk. Det er også en del funksjoner som ikke er på plass foreløpig.

Vikarweb er en slags omvendt tjeneste i forhold til den mest vanlige jobbformidlingen. Hos oss kan arbeidsledige registrere seg og sine opplysninger, så kan arbeidsgivere søke etter potensielle kandidater.

I forhold til andre konkurrerende tjenester så mener vi at våre største konkurransefortrinn er enkel og rask registrering, mulighet for å legge inn video av seg selv (VideoCV) og mobiltilpasset tjeneste (Ikke helt ferdig)

Vi ønsker oss tilbakemeldinger på:
Selve konseptet
Design
Funksjoner
Tips til andre funksjoner/tjenester vi bør ha med
Brukervennlighet
Annet

Vi gleder oss til å få positive og negative tilbakemeldinger.
 

Marius_J

Social Engineer
Syns dette ser likt ut som andre sider jeg har prøvd. På Finn kan jo også arbeidsgivere søke etter folk. På NAV også :)
 

MrQuiet

New Member
Ja, dere har rett i at det er "ganske" likt, men der vi ønsker å skille oss ut er på følgende steder:

Video-CV:
Vi er tidlig ute med å legge opp til Video-CV og tror video-CV vil bli veldig vanlig i fremtiden, og vi håper å være en viktig bidragsyter til at dette blir vanlig. Tjenesten vår er lagt opp til at man enkelt kan laste opp en allerede laget video, at man spiller inn video fra sin mobile enhet eller kobler mot en video som ligger på Youtube. Video-CV passer selvfølgelig ikke til alle yrker, men de aller fleste arbeidsgivere kan få mye ut av en video-CV i utvelgelsesprosessen.

Mobiltilpasset tjeneste:
Som de fleste på dette forumet vet går den vesentligste delen av trafikken på mange nettsider nå på mobile enheter, og pilen peker bratt oppover. Selv om bruken av mobile enheter er vesentlig lavere for personer når man søker på jobb på nett - da foretrekker en større andel skikkelig tastatur og stor skjerm - tror vi det er viktig å ha mobiltilpassede nettsider. Alle konkurrenter vil før eller siden selvfølgelig også ha mobiltilpassede tjenester - men vi håper altså at det skal være en konkurransefortrinn for oss i en tidlig fase.

Enkel registrering og bruk:
Vi synes mange av dagens konkurrerende tjenester har et tungvindt grensesnitt, og vi har prøvd å optimalisere for enkel registrering og enkel bruk.

Direkte kontakt mellom arbeidsgiver og arbeidssøker
:
De fleste bemanningsbyråer tar godt betalt for å plukke ut kandidater til arbeidsgivere. Når det gjelder online tjenester, som f.eks. NAV - så må man henvende seg til NAV med et kandidatnummer for å bli satt i kontakt med den personen man ønsker. På vår tjeneste er det verken dyrt eller tungvindt å få kontakt med aktuelle kandidater, vi viser kontaktinfo fra kandidater til registrerte arbeidsgivere - slik at arbeidsgivere kan ta direkte kontakt via telefon eller epost til kandidater.

Kvalitetsjekk av databasen:
Vi har strenge krav til arbeidssøkerne i databasen, slik at de er tvunget til være logget på tjenesten vår hver måned. På den måten sikrer vi at arbeidsgivere tar kontakt med kandidater som er "levende".

Ett fokus:
Vi er en av få tjenester som kun tilbyr én ting. De fleste andre tjenester har mange andre relaterte eller ikke-relaterte tjenester i tillegg. På den måten fremstår vi som enkle å finne frem på uten forstyrrende elementer.

Studentkartlegging:
På vår tjeneste kan man registrere oppvekstkommune og nåværende bostedskommune. På den måten kan arbeidsgivere og kommuner på en enkel måte kartlegge studenter som studerer utenbys, og holde kontakt med dem for å prøve å få dem til å flytte "hjem". Dette er en utfordring med fraflytting i mange småbyer og lokalsamfunn i Norge i dag.
 

MrQuiet

New Member
Hei Spikre,

Takk for godt tips. Vi kommer følgelig til å legge opp en mulighet for å skjule sitt telefonnummer og sin e-postadresse.

Et par mulige løsninger for å tilby kontakt:

1 - Legge på et kontaktskjema på arbeidssøker-profilen som arbeidsgiver må fylle ut, og som sendes til den registrerte e-postadressen på arbeidssøker-profilen.

2 - Legge på en knapp på arbeidssøker-profilen hvor det står "Denne profilen har skjult sin kontaktinfo. Trykk på denne knappen for å sende personen din kontaktinformasjon." Når arbeidsgiver trykker på denne knappen vil det bli sendt en epost til arbeidssøkeren med Firmanavn, Navn og Telefonnummer"

Hvilken løsning synes dere er best av 1 og 2 - eller har dere andre gode ideer?
 

spikre

peterhamre.no
Gjør det i hvert fall mulig for arbeidssøkende å vise kontaktinfo. Husk å skjule den, og hente den med ajax e.l., slik at Google ikke leser navn og kontaktinfo.

Forslag:
- La all kommunikasjon skje internt. Arbeidsgiver sender fra sin "profil", til en arbeidssøkendes "profil". Hva profilen innholder vil variere (les over). På den måten kan man (i første omgang) kommunisere under et alias (profilnavn). Altså er terskelen lav for å kommunisere, men samtidig ikke avslørende.
 

MrQuiet

New Member
Du har nok rett i dette heter konkurranse Msites Ltd, en konkurranse vi håper å vinne:)

For å stå best rustet til konkurransen, håper vi derfor å få gode tips til forbedringer her på dette forumet...
 

timepoint

Medlem
Etter en kjapp titt -

Skriv unike titler og meta der dere kan - eks: VikarWeb - Finn vikarjobber i Norge
Vikariater oslo - registrer deg her,,
osv
osv

Det er fint med mellomgrå farge på skrift, men vurder å gjøre den nesten svart.

Tekster som dette: http://www.vikarweb.no/Employer vil ikke bli lest. Forkort og bruk punktlister - forenkle teksten.

Lengre tekster kan dere ha under om oss - eller under artikler.
 

MrQuiet

New Member
Hei, Timepoint

Takk for veldig gode tilbakemeldinger!

Vi skal få lagt på titler og meta på så mange sider som mulig. Er det andre grunner enn søkemotorer til å gjøre dette?

Vi har laget noen websider før og er egentlig klar over at lange tekster ikke blir lest. Det er et dilemma mellom å ville forklare tjenester/funksjoner og samtidig gjøre det kort og oversiktlig.

Skal prøve med svart skrift for bedre synlighet - det er vel en del av universell standard også.

Takk igjen for gode påminnelser.
 

fiksedesign

Member
Skal prøve med svart skrift for bedre synlighet - det er vel en del av universell standard også.

Kravet er at skriftfargen skal skille seg klart fra bakgrunnsfargen. Placeholderteksten i innloggingsfeltet er et godt eksempel på hvordan man ikke imøtekommer dette. :)

Registreringsskjemaet for kandidater ser litt uferdig ut.
 

MrQuiet

New Member
Hei,

Takk for gode tilbakemelding "fiksedesign" - Vi skal gjøre endringer også på placeholderteksten:)

Når det gjelder registreringsskjemaet for kandidater, som du mener ser litt uferdig ut - hadde vi satt pris på om du utdyper litt. Vi jobber fortsatt med det, og har igjen noe oversettelse og noe tekniske tilpasninger. Men hvis du ser noe vi ikke har sett, så setter vi pris på tilbakemelding.
 

xdex

Medlem
Den dagen noen bryr seg om universell utforming, blir den dagen jeg gir noen skryt! Ikke bare er det gøy å se folk få det til, men vi trenger flere kreative og kule løsninger/inspirasjoner!
 

fiksedesign

Member
Når det gjelder registreringsskjemaet for kandidater, som du mener ser litt uferdig ut - hadde vi satt pris på om du utdyper litt

Ser nå at det er mye bedre. Det gikk hovedsaklig på oversettelser og marginer. I tilfelle det var under arbeid (som det jo var) så så jeg ikke det helt store behovet for å utdype :)
 
Topp