Her er hva jeg vil råde deg til å gjøre.
Tenk over hvilke sider du besitter som det kan skrives noen artikler om siden hennes.
Aktuelle kandidater kan være bloggene dine samt artikkeldatabasen til Gomlers her på forumet.
Vinkle artiklene slik at det er naturlig å linke inn til sidene hennes med de nøyaktige søkefrasene dere vil ranke på. Jeg ville ha skrevet artikler som forteller om din vei til å lære om SEO hvor du bruker siden hennes som ditt læregrunnlag. Dette vil da gi en perfekt begrunnelse for hvorfor du driver og snakker om jordmoderi i en artikkel du publiserer på IT-bloggen, din egen blogg og ellers andre blogger du jobber med.
Publisér så disse artiklene flest mulig plasser. Hver artikkel burde kunne inneholde i hvertfall 3 - 4 fraser om ikke fler.
Pass på å ikke bare jobbe med "jordmorxx bergenxx", men få også med kommunene rundt og ikke minst navnet på fylket. Dette ville jeg ha lagt inn i en bunntekst på forsiden for å være søkbar på flere kombinasjoner.
Send en mail til alle nettsider som jobber innenfor samme bransje hvor dere ganske enkelt ber pent om en lenke. Om de forlanger en lenke tilbake tilbyr du å lenke til de fra bloggen din, og ikke fra siden hennes. Dermed unngår dere for mange recip-linker som veier lite i søkemotorene.
Det neste dere bør gjøre er å begynne å kommentere i blogger som snakker om det samme som hun driver med - eller beslektede temaer. Husk å kommentere med navnet "Kjersti - Jordmor i Bergen" og lenke til hovedsiden.
IKKE annonser i Gulesider, Nettkatalogen, Kvasir eller noen av disse. For øyeblikket jobber vi med tre kunder som også annonser i Gulesider. Jeg kan telle klikkene de leverer på en hånd ukentlig (ja, de har store, dyre pakker). Uansett hvordan man vrir og vender på det så er norske katalog overpriset inn i himmelen.
Bruk heller pengene på AdWords, MSN og Yahoo annonser. Men ikke prøv å kapre de høyeste betalte plassene. Ta heller sikte på de nederste på førstesiden i resultatene. Disse plassene er billige. Et annet tips angående betalte plasseringer: Ta med tlf. nummeret i annonsene. Folk ringer gjerne, og dere sparer dere for et klikk.