Ang. "hvordan man gjør det" mht logo - den proffe måten:
1: Søk litt etter folk som gjør denne typen ting, altså lager logoer, og se om du finner noen som har laget andre ting du liker. Dermed har du utelukket folk som lager ting du ikke liker med en gang.
2: send en mail eller ring til de forskjellige, gi litt info om hva dere gjør, hvem dere er osv, og at dere gjerne vil ha et tilbud på logodesign. Send gjerne noen eksempler på ting dere liker (og ikke liker?), dette vil gjøre det mye lettere å gi dere et "korrekt" tilbud
3: nå får dere sannsynligvis endel svar tilbake, med forskjellige tilbud
4: se over en gang til, hva de forskjellige har laget tidligere osv, sjekk gjerne med eventuelle referanser, og sammenlikne tilbudene ut fra dette. Husk at mer erfarne folk gjerne tar mer, og mer uerfarne tar mindre, men til gjengjeld kan dere være tryggere på et raskt og godt resultat med de mer erfarne.
5: Så gjør dere avtalen med den dere liker best. Nå må dere også regne med å betale et større eller mindre forskudd, dette varierer en del fra person til person, og med størrelsen på prosjektet (større andel forskudd for mindre prosjekt), men 20-50% er vanlig. Hvis dere jobber mye med en designer og det viser seg at dere er til å stole på mht betaling kan det også hende at dere slipper forskudd på senere prosjekter. For større/lengre prosjekter er det også vanlig at deler av summen skal betales underveis, når forskjellige deler av prosjektet er fullført e.l, men for et såpass lite prosjekt som en logo til dere vil det nok bare bli et forskudd på en relativt stor del av summen, og så resten når man er ferdig.
6: Dere får noen forslag/skisser (typisk 3 eller så), og velger ett dere liker best som designeren går videre med ut fra deres ønsker. Alt ettersom hva som står i avtalen går dere og designeren nå noen runder fram og tilbake med endringer og korrekturer.
7: Til slutt får dere en pakke med logoen i litt forskjellige varianter - en som er beregnet for trykk, en for web/skjermbruk, svarthvitt og negativt++. Disse er gjerne i .eps-formatet, som er et veldig greit format å ha med å gjøre for alt av proft bruk, men som krever spesiell/proff programvare (f.ex. adobe illustrator/photoshop/indesign) for å gjøre noe videre med, derfor pleier f.ex. jeg også å legge med et par varianter som .png, som er klare for bruk i signatur i epost, i word osv, og gjerne et såkalt "favicon", en bitteliten versjon av logoen som er den grafikken som vises lengst til venstre i adressefeltet på nettleseren når man er inne på nettsidene til firmaet. Og sist men ikke minst - en enkel liten guide med "hva som skal brukes hvor".
Prisen for sånt som dette? Tja, alt fra 5000 til sekssifra tall (store firmaer krever ofte vanvittig mange revisjoner/forslag fordi det er så mange som skal være fornøyd, og dermed ender man gjerne opp med noe ekstremt overdrevet "corporate" og kjedelig, fordi dette er det eneste alle styremedlemmer++ klarer å bli enige om... ref statoil, telenor, posten++). For deres del vil nok tilbudene ligge fra 5-10.000 tenker jeg.
Hvorfor koster dette såpass mye, er det ikke bare å "lage noe kult i photoshop?" Flere grunner: For det første betaler man for kunnskapen og erfaringen til folk. Tenk på det som en elektriker - du betaler noen kroner for ledningene, også betaler du en tusenlapp for at han vet hvordan alt skal gjøres så du unngår at huset brenner ned. I tillegg er det mye jobb som skal gjøres før man i det hele tatt setter seg ned med illustrator (å gjøre ting ferdig i illustrator er gjerne den aller minste delen av jobben), f.ex. research (både for inspirasjon og for å unngå noe som er alt for likt eventuelle konkurrenter) og ide/skissejobbing. Alt i alt tar det en del tid, men det finnes selvsagt lavkostvarianter også, f.ex. 99 designs, der du bare betaler det du ønsker, og først når du har et resultat du er fornøyd med, men til gjengjeld aner du ikke om designet er kopiert fra en annen liknende butikk, eller om det er gjort andre tabber som du kanskje ikke finner ut noe om før du leverer fila til skiltmakeren/trykkeriet og får tilbake et resultat med diverse feil som det da kan koste flesk å rette opp... Enkelt og greit - du betaler for kunnskapen til folk