appelsin
Medlem
Jeg har gjort litt research om de ulike annonsenettverkene for å sjekke om de er godt rustet mot økonomiske nedgangstider. Her er tallene jeg fant for 2010 sortert etter høyest omsetning, eller bruttofortjeneste (Inntekter minus variable kostnader) for danske selskaper (alle utenom Tradedoubler er danske):
-Tradedoubler: Inntekter 151,6 mill (SEK), resultat: 5,8 mill., Egenkapital 519 mill. EK %: 68 %
-Euroads: Bruttofortjeneste: 9,3 mill (DKK), res: 5,8 mill, EK 1,6 mill, EK %: 15 %
-Guava Media: Brutto: 7,1 mill (DKK), res. -0,3 mill, EK 0,4 mill, EK% 12 %
-Mikkelsen Media: Brutto: 5,6 mill (DKK) res. 0,6 mill, EK 0,1 mill, EK% 1 %
-Adservice Media: Brutto: 2,9 mill (DKK), res. 2,0 mill, EK 5,1 mill, EK% 30 %
-Orville Media: Brutto: 1,4 mill (DKK), res. 0,6 mill, EK 0,7 mill, EK% 14 %
Min vurdering av annonsenettverkenes økonomi:
Egenkapitalandelen er meget lav for selskaper som Mikkelsen Media, Euroads, Guava og Orville. Foreløpig går disse selskapene med overskudd (med unntak av Guava). Dersom resultatene uteblir og vi får se underskudd i disse selskapene, er det stor fare for at noen av disse vil gå konkurs. En tommelfingerregel er at EK-andelen bør være minst 30 % for å være rustet mot nedgangstider.
Altså: Vær påpasselig med å kreve inn utestående fakturaer i tiden fremover for annonsenettverk som er i faresonen.
-Tradedoubler: Inntekter 151,6 mill (SEK), resultat: 5,8 mill., Egenkapital 519 mill. EK %: 68 %
-Euroads: Bruttofortjeneste: 9,3 mill (DKK), res: 5,8 mill, EK 1,6 mill, EK %: 15 %
-Guava Media: Brutto: 7,1 mill (DKK), res. -0,3 mill, EK 0,4 mill, EK% 12 %
-Mikkelsen Media: Brutto: 5,6 mill (DKK) res. 0,6 mill, EK 0,1 mill, EK% 1 %
-Adservice Media: Brutto: 2,9 mill (DKK), res. 2,0 mill, EK 5,1 mill, EK% 30 %
-Orville Media: Brutto: 1,4 mill (DKK), res. 0,6 mill, EK 0,7 mill, EK% 14 %
Min vurdering av annonsenettverkenes økonomi:
Egenkapitalandelen er meget lav for selskaper som Mikkelsen Media, Euroads, Guava og Orville. Foreløpig går disse selskapene med overskudd (med unntak av Guava). Dersom resultatene uteblir og vi får se underskudd i disse selskapene, er det stor fare for at noen av disse vil gå konkurs. En tommelfingerregel er at EK-andelen bør være minst 30 % for å være rustet mot nedgangstider.
Altså: Vær påpasselig med å kreve inn utestående fakturaer i tiden fremover for annonsenettverk som er i faresonen.