Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Årsoppgjør - Hvorfor så mange timer?

Sihan

New Member
Hei

18 november 2013 ble vårt selskap registrert i enhetsregisteret. 28 november startet vi kommersielt. Dette vil si at bedriften kun har vært gjeldende i halvannen måned i 2013.

Nå har vi mottatt en faktura fra regnskapskontoret hvorpå det har blitt brukt 6 timer på årsoppgjør. Hvordan er dette mulig?

Er det noen her som vet nok om hva regnskapskontoret gjør ved årsoppgjør slik at det blir brukt hele 6 timer?

Mvh

Sihans
 

Steve Cash

Medlem
Det er (nesten) like mye arbeid med årsoppgjøret om selskapet har vært i drift 12 måneder eller halvannen måned. Du skriver ikke hva slags selskap dette er, men hvis det er et aksjeselskap der det utarbeides både ligningspapirer og offisielt årsregnskap er ikke seks timer mye. Det er ikke nødvendigvis mye for bare det ene av disse elementene heller. Men hvor mange timer som strengs til et gitt regnskap er helt umulig å si uten å ha sett, det er ikke engang godt å si for den som har sett det, før jobben er gjort.
 

Sihan

New Member
Takk for svar, men ditt svar er omtrent det samme jeg jeg får når jeg spør regnskapsfirmaet.

Jeg kan ikke skjønne at en person effektivt sitter i 6 timer for å utarbeide offisielt årsregnskap og ligningspapirer. Man skulle jo nesten tro at disse papirene kan genereres automatisk fra regnskapsystemene. Så hvorfor tar det 6 timer? :)

Selskapet det her er snakk om er et AS, og det er et solarium. I desember 2013 var det ca 20 bilag og gjeldsfri.
 

Steve Cash

Medlem
Som regnskapsfører vet jeg at jeg selv ville ha brukt minst så lang tid på å utarbeide dette, inklusiv kvalitetssikring og møte med kunden. Jeg vet ikke hva som er inkludert i de seks timene, og ettersom jeg ikke kjenner saken nærmere kan jeg naturlig nok heller ikke si noe mer enn at jeg ikke oppfatter timetallet som klart urimelig. Men hvis både jeg og en annen regnskapsfører har sagt omtrent det samme, så er det i alle fall en indikasjon på at det ikke er fullstendig feil. (Selv om den andre har en klar interesse i å forsvare sin faktura, og jeg utaler meg på tynt grunnlag.)
 

Sihan

New Member
Men hva er det dere regnskapsførere bruker så mange timer på? Hva gjør dere? I vårt tilfelle har det ikke vært kundemøte etc. Det er et solarium.

Hvordan kan det ta 6 timer å ordne et årsoppgjør for et solarium som kun har drevet halvannen måned.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg tror ikke det fører til noe at vi fortsetter å diskutere dette, du får heller spørre regnskapsføreren hvilke arbeidsoppgaver som er utført, så får du kanskje et inntrykk av hva jobben innebærer, en autorisert regnskapsfører er pliktig til å kunne redegjøre for hva som inngår i fakturaen.

Du skriver at det er 20 bilag, og gjentar at firmaet har vært i drift i halvannen måned. Som sagt så har ikke driftsperioden så mye med arbeidet med årsoppgjør å gjøre, men hvis bilagene også er inkludert i prisen er det direkte billig.

For å nevne noe av det som gjøres så skal en i tillegg til å føre bilagene utføre visse lovpålagte kontrollhandlinger og fylle ut diverse kontrollskjemaer, legge saldobalansen inn i årsoppgjørssystemet, opprette ligningsskjemaer, foreta avskrivninger hvis foretaket har varige driftsmider, kontrollere at det er riktig og sende ligningsoppgavene til skattekontoret, som regel via Altinn. Minimum skal det opprettes selvangivelse, næringsoppgave og avstemming av egenkapital. Er det utbetalt lønn eller andre oppgavepliktige godtgjørelser medfører det skjemaer, det samme gjøre eventuelle driftsmidler. Videre skal en beregne skatt og disponere årsresultatet. Når ligninspapirene er ferdige skal det utarbeides offisielt regnskap med noter som skal sendes regnskapsregistret sammen med årsberetning. Tall flyter til en viss grad automatisk mellom skjemaer og rapporter når en først har lagt inn saldobalansen, men helt uberørt av menneskehender er det ikke. Som sagt er ikke et snaut dagsverk for dette urimelig. Ytterligere opplysninger får du få fra regnskapsføreren, jeg har ikke mer å legge til i denne saken nå, selv om jeg atar at heller ikke listen jeg satte opp nå overbeviser deg.
 

Sihan

New Member
Føler ikke at vi har diskutert så voldsomt jeg, men helt til ditt siste svar så har du svart akkurat som hos regnskapsføreren vi brukte, altså overfladisk og lite I formativt.

Ditt siste svar var derimot godt. Hadde du bare tatt drg tid til å svare med den første gangen du skrev. Nå har jeg noe å lese meg opp på. ALDRI VERDEN at det kan brukes 6 timer på et årsoppgjør. Da snakker vi lite effektive mennesker.

F.eks nå så bruker vi tripletex.no. dette vil si at gjør regnskapet selv. Jeg scanner inn bilag og setter inn riktige tall og riktig konto på bilaget. Det vi har sett nå de siste 3 mnd er at jeg som regnskapsamatør bruker en tredjedel så mange timer som hva en regnskapsfører bruker. Helt vilt. Skulle nesten tro at dem enten legger på ekstra timer elker jobber helt utrolig sakte. Jaja, jeg skled litt ut nå, men har null tillit til regnskapskontorene.

Folkens, sjekk ut tripletex.no! Gjør regnskapet selv om du driver en liten eller mellomstor bedrift. Kjempeenkelt. Til og med min mor bruker tripletex :)

Im done ned drnne tråden.
 

metallian

Medlem
Brukte e-conomic selv før (dvs -jeg bruker det jo enda) og førte alt selv, inn-ut, posteringer med mva-koder og alt. Så betalte jeg regnsapsføreren for å rydde opp etter meg.

Nå gjør regnskapsføreren alt. Ragerer ikke på de 6timene i det hele tatt og for min del er det sååååå verdt det å slippe å bruke tiden og ikke minst LYSTEN OG MOTIVASJONEN til å skrive eller justere sider mtp annonser osv kontra å klure med regnskap.
 

Smbinfo

Medlem
Ikke gjør det selv. Årsoppgjør er crap, få jobben gjort og betal regningen.

Har satt opp masse regnskap selv, og har svært lite lyst å sette opp mitt eget. Tar meg nok mindre enn 6 timer, men det er svært enkelt og jeg har all info om selskapet i hodet. Har heller ikke satt opp 20 stk før jeg skal sette opp dette (noe som naturligvis kan gjøre at man ikke er like på'n).

Trenger nesten ikke å avstemme (burde, men konsekvensene er svært små siden jeg er min egen regnskapsfører, har ingen autorisasjon å miste). Er også små tall, så er lett å se at ting stemmer derfor ikke noe problem å sette opp noen avstemmingsskjema ved en senere anledning om noen skulle ønske. Moms avstemmes i regnskapsprogrammet mitt automagisk.

I tillegg har jeg et regnskapsprogram med fullintegrert årsoppgjørsprogram/kontoplan. Ingen inventarer, ikke firmabil, kjøp av aksjer, ingen lønn, ingen ikke fradragsberettigede kostnader eller annet som forsurer årsoppgjøret mitt.

Men tiden min og disse forklaringene burde være unødvendige. Du burde stole på fagfolk, når flere, med begrenset detaljer, forteller deg det samme. Også andre kunder mtp prisnivå.

Ring regnskpasføreren din og godsnakk litt med ham for evt senere bistand. Gretne regnskapsførere er enda dyrere regnskapsførere. Og bytte av regnskapsførere er både dyrt og tidkrevende, i beste tilfelle bare tidkrevende.
 

madhatter

Medlem
Jeg har ingen eiendeler i firmaet, ingen avskrivninger, ingen lønnsutbetalinger, ingen finansinvesteringer osv. Enkle innbetalinger og et par regninger i måneden (hosting, div SEO og domenekjøp).

For min del er det verdt å sitte noen få timer på kvelden med dette i måneden, kontra å betale en regnskapsfører 1500 kr/t for jobben.

Spørsmålet koker egentlig ned til hvordan du verdsetter din egen tid ...
 

ptomter

Medlem
Jeg fører mitt eget regnskap i Tripletex. For et Da, Et Enkeltmannsforetak og 2 as bruker jeg underkant av 3 timer totalt på avslutte årsregnskapet for disse, samt sende inn papirene i Altinn. Gjort det 6 år på rad, aldri noe feil eller tilbakemelding på at noe er galt. Alt kommer vell til i bunn å grunn, rutiner, osv. Hvor rask man er osv. Har selv også drevet et Selvvaskannlegg som er i samme sjanger som Solarium. Mynt og kort inn. Samt få utgifter. Vi hadde da en regnskapsfører og hun brukte 1 time på å avslutte årsregnskapet å sende det inn. Revisor brukte 3 timer på gå igjennom regnskap, samt skrive ut revisorerklæring osv. Du vil alltids kunne finne regnskapskontorer som kanskje hadde brukt 2-3 arbeidsdager på dette også.

6 Timer er som sagt ikke mye i den store betydning, jeg ville godtatt dette i stedet for å diskutere et par timer fra eller til, hvis man ikke vil føre å gjøre dette selv.
 
Topp