Har søkt og fant egentlig ingen poster ang årsavslutningen. Driver å leser dama si årsregnskapsbok fra BI og må si at jo mer jeg leser jo mer innviklet blir det! Trodde jeg skulle klare å gjøre all regnskap selv da jeg kun handler inn noen varer og selger de rett ut igjen. Boka er på nesten 800 sider og dette er ikke noe man lærer på ett par dager... Må si at jeg er litt demotivert for øyeblikket. MEN jeg klarer heller ikke å rettferdiggjøre en utgift til regnskapsfører på 15-20k for under 100 bilag når jeg har 10k i overskudd... Er helt i startgropa så overskuddet skal jo forhåpentligvis opp, men de første år så må jeg nesten ta regnskapet selv.
SÅ! Her sitter jeg og har handlet Visma Avendo Eaccounting som jeg har registrert alle salg og kostnader siden oppstart september 2010. Som Visma reklamerte for eaccounting så var dette til folk som ikke har peiling på regnskap fra før og kan enkelt gjøre dette selv. Her trenger man ingen kunnskap på debet og kredit, kontoer osv skryter de. Så jeg gjorde ingen ting etter at 2010 var ferdig og fortsatte rett på 2011. Nå sitter jeg å tenker at det kanskje ikke er så enkelt at alt fikser seg selv.
Nå skal jeg prøve å få orden på dette og lære meg dette. Og da trenger jeg litt støtte og svar fra dere
Vil da regnskapet være ferdig? Håper noen kan gi forklaringer, peke ut feil, gi tips osv
SÅ! Her sitter jeg og har handlet Visma Avendo Eaccounting som jeg har registrert alle salg og kostnader siden oppstart september 2010. Som Visma reklamerte for eaccounting så var dette til folk som ikke har peiling på regnskap fra før og kan enkelt gjøre dette selv. Her trenger man ingen kunnskap på debet og kredit, kontoer osv skryter de. Så jeg gjorde ingen ting etter at 2010 var ferdig og fortsatte rett på 2011. Nå sitter jeg å tenker at det kanskje ikke er så enkelt at alt fikser seg selv.
Nå skal jeg prøve å få orden på dette og lære meg dette. Og da trenger jeg litt støtte og svar fra dere
- Det første jeg tenker at jeg må gjøre når året er omme er å periodisere regnskapet.
- I 2011 har jeg forhåndssolgt endel varer som ikke ankommer før i 2012. Salget er gjort og en forhåndsinnbetaling er mottatt. Hele summen skal bokføres 2011 slik at mva blir tatt i 2011, men inntekten er ikke opptjent.
- Skal hele salgssummen krediteres konto 3000/3100 og debiteres 2160 Uopptjent inntekt?
- 01.01.12 skal 2160 krediteres og 3000/3100 debiteres? Eller taes det ved neste årsavslutning?
- Samme her med innkjøpet av disse varene. Disse er betalt, men ikke ankommet. De er resultatført på 4300 varekjøp, men siden de ikke er utlevert skal de ikke kostnadsføres i 2011.
- skal så hele innkjøpssummen krediteres 4300 og debiteres konto ???
- 01.01.12 skal dette tilbakeføres? fra konto ??? til 4300?
- I 2011 har jeg forhåndssolgt endel varer som ikke ankommer før i 2012. Salget er gjort og en forhåndsinnbetaling er mottatt. Hele summen skal bokføres 2011 slik at mva blir tatt i 2011, men inntekten er ikke opptjent.
- Neste er vareforbruket. Fikk forståvidt svar på dette i en annen post, men kan ta det her også.
- 2010: ingen ting er registrert på konto 1460 varelager. Da føres varetellingssummen debet 1460 og kredit 4390 beholdningsendring varer?
- 2011: Her vil det det være en inngående balanse. Debet 1460 og kreditere 4390 IB. Så registrere den nye varetellingen ved å kreditere 1460 og debitere 4390 da jeg har hatt en økning?
- Skal jeg ta med varene som ikke er ankommet i varetellingen for 2011? Varene er jo kostnadsført på 4300, men de er ikke levert ut så de må jo bort derfra?
- Resultatkontoer nullstilles:
- Hvilke kontoer skal føres over?
- Først skal alle resultatkontor krediteres og debiteres 89xx overskudd?
- Så skal 89xx krediteres og 2050 debiteres?
Vil da regnskapet være ferdig? Håper noen kan gi forklaringer, peke ut feil, gi tips osv
Sist redigert: