Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Årets fredspris har forårsaket fryktelig kaos verden over - god kommunikasjon?

Tonny Kluften

Administrator
Og slik gikk det da Kina delte ut sin egen «fredspris»: Gav fredsprisen til seksÃ¥ring - Nobels fredspris - NRK Nyheter

Det skjer ting i Kina som overgår min villeste fantasi. Vær så snill Kina, fortell oss hvorfor dere gjør slik!

På spørsmål om korleis komiteen var sett saman, svarte dei at han var sett saman for lenge sidan.
– Dei sa også at Konfucius-prisen eigentleg var ein mykje eldre pris enn Nobel-prisen, fordi tankane til Konfucius er mykje eldre enn Nobel.
 

picxx

Well-Known Member
Nå er vel ikke Anders Magnus den som er mest kjent for å være direkte objektiv, noe som gjerne farges godt også i hans reportasjer fra asia.
Men for all del, at Kinserne gjør mye rart er jeg helt enig i ... de spiser jo til og med hund i kina ;)
 

webpiken

Medlem
Det skjer ting i Kina som overgår min villeste fantasi. Vær så snill Kina, fortell oss hvorfor dere gjør slik!

Det blir vel litt slik at når man først har begynt å juge og finne på ting, så vikler man seg inn i en univers av løgner og bortforklaringer som ikke gir noen mening.

Personlig synes jeg de heller burde gitt den til en panda, de er jo så søte og hadde gitt tilnærmet like mye mening! :)
 

Knut

Medlem
Det vil nok ta mange år før det blir noen endringer i Kina. Ikke tror jeg Kina ville bestå om det ble de store endringene der heller, kanskje hele verden hadde måtte endre seg. De er jo ganske mange der. :) Det vil ihvertfall ikke hjelpe noen å gi noen en fredspris, verken Nobels eller noen andre. Det eneste man oppnår da er at de blir brakt til fullstendig stillhet, som regel i ett fengsel. Joda, det blir masse stas i all verdens media, men hva hjelper det når ingen der får lese det.
 

allegretto

Medlem
De får vel lest det? Internett består jo ikke bare av cnn.com (og div. andre nettsider som er blitt sperret). De som ønsker å oppsøke nyheter fra verden rundt får vel tilgang til det vil jeg tro
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Confucius peace prize er klart noe som ble satt sammen i all hast, for å undergrave Nobel Peace Prize. Ikke at det er nødvendig, det klarer komiteen helt fint selv (hvem var det som vant den igjen ifjor og hva var grunnlaget?).

Men så virker artikkelen som 'journalist' Jørund Hessevik fra NRK (delenda est!) har produsert være av samme kaliber: hastverk; for å undergrave. Litt dumt, unødvendig, og derfor med et snev av useriøstet.
 

Christian

Medlem
Får man til endringer spiller det jo ingen rolle hvor mye penger vi som nasjon taper.

Det er vel ubestridelig at hvis vi hadde tømt hele oljefondet vårt kunne vi fått til mange endringer her i verden. Jeg tviler på at det er veldig stor vilje til dette i befolkningen.

Fredsprisvinneren er kåret og er egentlig ikke så mye å diskuktere. Eventuelle konsekvenser mener jeg er viktigere å diskutere.
 

picxx

Well-Known Member
Fredsprisvinneren er kåret og er egentlig ikke så mye å diskuktere.

Du har rett i det, men det man kanskje burde diskutere er vel personene som sitter i nobelkomiteen og på hvilket grunnlag denne prisen faktisk blir gitt på.
I fjor fikk Obama'n prisen, med et grunnlag som stinker lang veg av at Jagland skulle få håndhilse på denne apa.
I år ble den trolig gitt på grunnlag av å kritisere Kina som nasjon, og man skal være rimelig tafatt om man ikke kan tenke seg til følgende av noe slikt.
Er du samarbeidspartner med Thon Hotels og har noen millioner i omsetning i løpet av året ringer du liksom ikke Olav for å kritisere han for arbeidsforholdene til vaskehjelpa Katinka på Thon Hotel Wergeland i kristiansand.

En annen ting er jo hvorfor i all verden Norge har gjort seg som vertsnasjon for denne prisen. Var ikke Alfred Nobel svenske da?
 

picxx

Well-Known Member
Ærlig talt, rasisme synes jeg du bør holde deg for god for. Uansett hva du måtte mene om Obama.

Er du også en av disse som skriker opp om rasisme bare man nevner at man brukte en svart tusj til å skrive på en plakat med?

whitemonkey.jpg
 

selbekk

Medlem
Såvidt jeg husker, var det vel Alfred Nobels ønske at denne prisen skulle deles ut i Norge.

Wikipedia sier:
It is unclear why Nobel wished the Peace Prize to be administered in Norway, which was ruled in union with Sweden at the time of Nobel's death. The Norwegian Nobel Committee speculates that Nobel may have considered Norway better suited to awarding the prize as it did not have the same militaristic traditions as Sweden. It also notes that at the end of the nineteenth century, the Norwegian parliament had become closely involved in the Inter-Parliamentary Union's efforts to resolve conflicts through mediation and arbitration

Angående det du sier picxx, så er jeg uenig - jeg likte Nobelkomitéens avgjørelse i fjor. Han er jo stort sett den personen som har størst innflytelse på krig og fred i verden, og han gjorde mye godt i den tiden han hadde før prisen ble utdelt. Og apa? Lol..

Jeg synes Kinas behandling av hele denne saken latterliggjør dem hundre ganger mer enn prisen kunne gjort på egenhånd - Good going China!
 

picxx

Well-Known Member
Jeg synes Kinas behandling av hele denne saken latterliggjør dem hundre ganger mer enn prisen kunne gjort på egenhånd - Good going China!

Utifra et vestlig, og norsk, synspunkt er jeg 100% enig med deg.
De lar en morder gå fri mest sannsynligt fordi offeret var norsk.
De oppretter en "lekefredspris" som de gir bort til en 6 åring.
De skriver at utdelingen av fredsprisen har skapt kaos i verden.

Mest sannsynlig er disse utspillene for å latterliggjøre vesten i Kina.
De bryr seg vel døyten i hva vestlig media måtte skrive, og de er i en slik posisjon at de faktisk kan ta seg den friheten å gjøre dette, helt uten å bli kritisert av vestens statsledere (vel, nesten ihvertfall .. var vel et slags utspill fra hun derre dama i uniten).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er du også en av disse som skriker opp om rasisme bare man nevner at man brukte en svart tusj til å skrive på en plakat med?

Nei, jeg er ingen rasismejeger. Men jeg tolker koblingen du gjør med obama = svart = ape som et rasistisk utsagn, og synes det er for drøyt.
 

picxx

Well-Known Member
Nei, jeg er ingen rasismejeger. Men jeg tolker koblingen du gjør med obama = svart = ape som et rasistisk utsagn, og synes det er for drøyt.

Hvordan du tolker og kobler det jeg skriver vil igjen være din subjektive tolkning.
Hadde komodovaran eller bananflue vært bedre?
 

hohohoo

Medlem
At Kina ikke trenger verdens støtte for å vokse eller ikke er sårbare er vel ikke helt riktig. Kina er helt avhengig av at spesielt folk i USA og forsåvidt vesten generelt opprettholder kjøpekraften sin.

USA har mye gjelde hos Kina, men de mener også at kineserne jukser med valutaen. - Stormen vil avta - DN.no

Så er det jo de som mener at det er en tikkende boligboble i Kina - Kina er på en tredemølle til helvete | Utenriks | Nyhetsarkivet | E24

Kina er en stormakt og en viktig handelspartner, men vi kan ikke la en uavhengig pris som Fredsprisen bli styrt hva politikerne mener er best for Norge og vår forhold til andre land.

Kina er forøvrig vår 12 største handelspartner, og skadene så langt er nok ikke være en at vi "står han av": Norges handelspartnere | ABC Nyheter
 
Topp