Hei, selger byggeklosser tilsvarende LEGO sine. Design er ulikt fra deres modeller/sett og bryter derfor ikke copyright, eller noen andre lover om trademark. Spørsmålet mitt gjelder markedsføring av disse. Ta for eksempel at jeg markedsfører disse i en Facebook annonse med teksten «KOMPATIBEL MED LEGO® BYGGEKLOSSER». Vil dette være akseptabelt i henhold til lov om åndsverk og retningslinjer for bruk av trademark. Dette var svaret jeg fikk av LEGO sitt legal team:
«Generelt kan du bruker brikkene for personlige prosjekter. Vi kan ikke godkjenne, eller gi spesifikke råd når det gjelder kommersielle eller foretningsrelaterte prosjekter. Vi anbefaler deg å konsultere en kvalifisert advokat før du tar avgjørende beslutninger ved bruk av tekst i annonsen.»
Noen advokater der ute med kunnskap innen dette fagfeltet?
«Generelt kan du bruker brikkene for personlige prosjekter. Vi kan ikke godkjenne, eller gi spesifikke råd når det gjelder kommersielle eller foretningsrelaterte prosjekter. Vi anbefaler deg å konsultere en kvalifisert advokat før du tar avgjørende beslutninger ved bruk av tekst i annonsen.»
Noen advokater der ute med kunnskap innen dette fagfeltet?