Kjapp og trygg hosting for Wordpress

*Hustrige søkevaner* - Kvasir nøkkelhullet

picxx

Well-Known Member
Satt noen få minutter og fulgte med i dette nøkkelhullet på kvasir.
Må si jeg egentlig ble frustrert over folks søkevaner.
Jeg er ganske sikker på at minst 25-30% (kanskje mere) av søkene som trillet opp var rene nettadresser.
Ting som gikk igjen var:
vg.no
finn.no
google
elkjøp
nav
dn.no

Hadde det ikke vært enklere å bare skrive nettadressen rett inn i nettleseren?
 

Knut

Medlem
Jeg ser dette veldig ofte når jeg er hjemme hos folk, og forklaringen deres er at de synes det er lettere for da kan de se akkurat den siden de skal til, f.eks de kan gå rett til mobiltelefoner hos elkjøp osv. Mange synes det er vanskelig å navigere seg fra til riktig sted om de går til forsiden. Andre synes det er enklere å bruke en søkemotor fordi de ikke vet at de kan skrive inn adressen i nettleseren, andre vet ikke hva en nettleser er :)
 

zapotek

Medlem
En annen ting som er irriterende er at store deler av befolkningen søker konsekvent med orddelingsfeil (ord delings feil), slik at en stakkar som lager innhold på nett må gjøre de samme feilene selv om han ønsker mest mulig søkemotortrafikk til sidene sine :(
 

picxx

Well-Known Member
Skaff deg en hobby :p

Haha, var inne å sjekket søketrender og fikk øye på denne widget'en med nøkkelhullet.
Hadde ikke lagt merke til den før, så ble faktisk litt fascinert over hele opplevelsen .. :D
 

clinton4

Medlem
Jeg tror heller dette skyldes at mindre datakyndige personer ikke helt forstår forskjellen mellom en søkeboks på en nettside og adresselinjen i nettleseren. Ser dette gang på gang hos mine foreldre.
 

Web2000

Medlem
Jeg tror heller dette skyldes at mindre datakyndige personer ikke helt forstår forskjellen mellom en søkeboks på en nettside og adresselinjen i nettleseren. Ser dette gang på gang hos mine foreldre.

Kanskje disse mindre datakyndige personene også er ivrige "adsense klikkere" og at vi har et stort potensielt marked her :)
 
At folk er lite datakyndige og ikke skjønner noe som helst er dette et godt eksempel på. Readwriteweb skrev et innlegg om Facebook-innlogging, og kort tid etter strømmet det inn kommentarer. Sinte kommentarer. Folk som syntes at det nye designet var mye dårligere enn det gamle, folk som bare ville logge inn og ikke skjønte hvorfor de hadde endret hele systemet, folk som ikke klarte å finne innloggingsboksen. Folk som mente at nye Facebook sugde.

... Ja. Vi snakker om titalls, kanskje hundrevis av mennesker, som var interesserte i å logge inn på Facebook, og måten de kom seg til Facebook på var å google «facebook login» og klikke på en link høyt oppe i søkeresultatet. Når de da kom til en helt annen nettside, falt det dem aldri inn at de kanskje ikke var på Facebook: De trodde at dette var Facebook med et helt nytt design, og klarte ikke å finne ut hvor de kunne logge inn.

Dette ble et så stort problem at Readwriteweb etterhvert måtte legge inn denne teksten med fet skrift i artikkelen:
Dear visitors from Google. This site is not Facebook. This is a website called ReadWriteWeb that reports on news about Facebook and other Internet services. You can however click here and become a Fan of ReadWriteWeb on Facebook, to receive our updates and learn more about the Internet. To access Facebook right now, click here. For future reference, type "facebook.com" into your browser address bar or enter "facebook" into Google and click on the first result. We recommend that you then save Facebook as a bookmark in your browser.

Det tidspunktet jeg leste denne saken var vel omtrent det tidspunktet da jeg mistet all tro på menneskeheten.
 

Nutz

Med lem
Ærede president...

Har brukt og testet noen nettlesere, og en del av "problemet" er at det er forholdsvis lett å skjule adresselinjen. Dette er det ene momentet.
Det vidinderlige adressefeltet er faktisk ikke synlig hos noen, men kun søkefeltet.

Det andre er at man ikke alltid trenger å skrive inn fullstendig adresse i adressefeltet for å komme til riktig nettside, tenker ikke på det at nettleseren bruker historien fra netteleser, men at selve adressefeltet faktisk er atomatisk koblet til en søkemotor ved feil DNS-oppslag.

Dette kun for å forsvare noen som her feilaktig blir karakterisert dumme, verden er ikke så håpløs som dere tror. :)
Når det funker å skrive kun eljøp i adressefeltet, så er det ikke alle som tar seg brydderiet med knote inn fullstendig og korrekt URL, er nok en naturlig del av utviklingen dette.
 
Satt noen få minutter og fulgte med i dette nøkkelhullet på kvasir.
Må si jeg egentlig ble frustrert over folks søkevaner.
Jeg er ganske sikker på at minst 25-30% (kanskje mere) av søkene som trillet opp var rene nettadresser.
Ting som gikk igjen var:
vg.no
finn.no
google
elkjøp
nav
dn.no

Hadde det ikke vært enklere å bare skrive nettadressen rett inn i nettleseren?


Haha, min mor hentet opp startsiden, tastet inn finn.no og klikket seg inn derfra. Jeg spurte hvorfor i huleste vide verden hun gjorde det sånn. Svaret var: "Det er enklest"
 

OldHP

Medlem
At folk er lite datakyndige og ikke skjønner noe som helst er dette et godt eksempel på. Readwriteweb skrev et innlegg om Facebook-innlogging, og kort tid etter strømmet det inn kommentarer. Sinte kommentarer. Folk som syntes at det nye designet var mye dårligere enn det gamle, folk som bare ville logge inn og ikke skjønte hvorfor de hadde endret hele systemet, folk som ikke klarte å finne innloggingsboksen. Folk som mente at nye Facebook sugde.

... Ja. Vi snakker om titalls, kanskje hundrevis av mennesker, som var interesserte i å logge inn på Facebook, og måten de kom seg til Facebook på var å google «facebook login» og klikke på en link høyt oppe i søkeresultatet. Når de da kom til en helt annen nettside, falt det dem aldri inn at de kanskje ikke var på Facebook: De trodde at dette var Facebook med et helt nytt design, og klarte ikke å finne ut hvor de kunne logge inn.

Dette ble et så stort problem at Readwriteweb etterhvert måtte legge inn denne teksten med fet skrift i artikkelen:


Det tidspunktet jeg leste denne saken var vel omtrent det tidspunktet da jeg mistet all tro på menneskeheten.

hehehehe :)
 
Topp