Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Separat VPS til hver install eller 1 stor shared?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Bakgrunn:
Jeg har en del servere via Scaleway, en via minhost, et par accounts hos Domeneshop, og noen servere hos Terrahost.
Tidligere var jeg hos Hostgator (men de oversolgte veldig), Hetzner (horribel kundeservice) og noen flere.

Jeg er meget (!) fornøyd med Terrahost sin support.
Minhost har vært veldig bra - fikk en håndskreven epost (du vet hva jeg mener) så jeg tror han setter pris på meg som kunde.
Jeg er også veldig fornøyd med Scaleway - mest pga at det er meget enkelt å starte nye servere.
Domeneshop har slitt i alle år med en for treg /wp-admin, men jeg er fornøyd med DNS-oppsettet.
Utover det er det litt småplukk rundforbi.

Hva jeg gjør:
Jeg kjører for det meste WordPress installs som jeg kontrollerer selv, samt PHP/SQL apps.
Kontrollpanelene er DirectAdmin, Webmin og Vesta CP.

Spørsmålet:
Bør jeg undersøke og satse på en skalerbar løsning hos f.eks. Amazon?
Jeg tror jeg liker å ha 1 server pr kunde, men er den magefølelsen egentlig noe bra?
 

ronorio

Active Member
Nå skal det sies at jeg er bortskjemt med egen dedikert serverløsning, men har prøvd mange tilbydere via prosjekter som har blitt laget til kunder som allerede har hosting andre steder. Domeneshop er antakeligvis dårlig optimalisert, eller så overselger de serverne. Treg opplevelse, og DNS oppdateringer som vanligvis tar minutter hos andre registrarer tar et døgn hos Domeneshop.

Terrahost, Minhost og Scaleway har jeg ikke noe erfaringer med.

Shared hosting kan være supert om du ikke velger de billigste løsningene, faktisk vel så bra som dårlige VPS pakker. Minuset med et VPS er at management er dyrt, og skal du sette opp alt selv krever det en god del tid og kunnskap. Det er så mange ting som ligger bak en god host -løsning (til eks. optimalisering, backup, sikkerhet) som ikke mange tenker på.

Om jeg skal snikre sammen en WordPress løsning til kunde foretrekker jeg hosting med cPanel. Det er lekende lett å administrere alt fra epost, mysql til domener. Ofte støtter cPanel hoster flere PHP versjoner, og ulike php variabler pr. subdomener.

Jeg tror den rimeligste og mest funksjonelle løsningen for deg kan være en reseller -konto med cPanel. Da kan du selv logge inn i WHM/cPanel og lage separate cPanel kontoer for hver kunde. Sørg for at de tilbyr deg en god backup løsning og oppdaterte systemer :) Om du er usikker på hvordan dette fungerer er det sikkert mulig å få satt opp en testkonto du kan se på hos aktuell host.

Cloudhosting er bra, men er litt som med rene VPS løsninger - krever en del tid og kunnskap å sette opp. Kan bli dyrt om prosjekter eskalerer utover det en har planlagt i utgangspunktet.

Hva er budsjettet ditt?
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Godt spørsmål. Det er kundene som avgjør, så behovene og lommebøkene er forskjellige.
Valg av kontrollpanel er ikke med å avgjøre noe, annet enn pris.

Spørsmålet mitt er i grunnen: ville en dedikert server vært en blindvei.
Jeg vet og at det avhenger av hvor lenge fram man trenger se - som regel kan man gå langt og lenge før man ikke kan vokse mer i en viss retning. Så kanskje er spørsmålet mer: når bør man velge bort den dedikerte serveren?
 

ronorio

Active Member
Blindvei, hvordan det?

En dedikert server er den løsningen som gir mest ressurser. Men det er egne utfordringer med dedikert, som nevnt over er det mange elementer som må administreres til enhver tid. Prisen er for høy til småprosjekter.

Om du pr. i dag benytter et VPS til hver kunde, kan du jo i utgangspunktet dele opp en dedikert i flere VPS selv, kontra kjøpe de fra andre.

En reseller-konto vil gi deg en egen bit av en ferdig oppsatt server, inkludert løpende administrator og alle de vanlige løsningene som brannmur, backup osv. inkludert. Det får du ikke i et VPS om det er alternativet, hvor software (lisenser) koster en del, og egen administrasjon enten må gjøres selv eller leie andre til. Forslaget reseller-konto (og hvorfor jeg anbefalte det) er fordi du selv kan bestemme hvor stor andel av kontoen din du "selger" til kunden.. dermed styrer en selv kostnaden (til en viss grad) om det er et tema. Kontrollpanelet som benyttes kan avgjøre hvor lett kunden selv kan administrere egne tjenester som til eks. epost. cPanel er en internasjonal standard i hosting -bransjen og gjør mange ting mye enklere, flytting fra en host til annen er nesten sømløst.

En skalerbar løsning kan være så mangt. Om du tenker skytjenester er det veldig enkelt, men kostnader er igjen en faktor. Det er ikke slik at Amazon, OVH eller tilsvarende, har laget en skytjeneste som konkurrerer ut alle de andre tjenestene. Det er fordeler og bakdeler med alt. Prisen er ofte det som velter lasset, enten i den ene retningen eller den andre.

Skalerbare løsninger kommer også i form av andre tjenester, både vanlig delt hosting, VPS, dedikert osv. De kan ofte oppgraderes uten å oppleve nedetid.

Kontrollpanelet kan være en stor faktor for en kunde. Det har jeg sett mange ganger. Om løsningen ikke strekker til, vil kunde være på telefonen til deg døgnet rundt.. Jeg hadde aldri turt å sette opp en WordPress til kunde, og sendt ham innloggingen til CLI ved overtagelse.. bare for å sette det på spissen ;)
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Har du vurdert Wordpress Multisite, Pong? Litt jobb å flytte alt over, men utrolig lettvint å ha alle nettsteder på 1 sted. Kundene kan få innlogging til hver av sidene separat. Systemet er meget stabilt, jeg var skeptisk for noen år siden, men alt funker som smurt. 1 backupløsning å holde styr på...!
 

Stoppet

Banned
Har du vurdert Wordpress Multisite, Pong? Litt jobb å flytte alt over, men utrolig lettvint å ha alle nettsteder på 1 sted. Kundene kan få innlogging til hver av sidene separat. Systemet er meget stabilt, jeg var skeptisk for noen år siden, men alt funker som smurt. 1 backupløsning å holde styr på...!
Men da kan de vel ikke ha sine egne domener?
 

Tonny Kluften

Administrator
Pong, du skriver ikke noe om hvor store kundene dine er eller hvor mye ressurser de bruker, hvor mange besøk pr dag hver nettside har osv.
Men jeg har en del VPS`er som jeg har flere kunder på hver. Og så har jeg noen kunder som trenger egen VPS.

Sjekk ut SYSE for driftsikkerhet og raske servere. Du kan ha det de kaller "Web Server" eller "Managed Hosting", de er skalerbare, også automatisk.

Multisite tør jeg rett og slett ikke bruke på den måten hansson skisserer. Ja, han har helt rett i det han sier, multisite er helt topp, men går serveren ned så går alt ned, og blir man hacket kan alle sidene bli hacket.
 

hansson

Langveisfarende
Det er en helt super løsning, jeg logger inn 1 sted og administrerer sidene mine derfra. Plugins installeres 1 sted og er tilgjengelige for bruk på alle sidene hvis jeg vil. Anbefales på det sterkeste. Har testa dette med 20+ sider tidligere, og hadde aldri noen problemer med det. Det er helt vanlig Wordpress men med et ytre lag som er nettverks-administratorpanelet, der du legger til nye domener/nettsteder du skal opprette, administrerer globale innstillinger osv. I tillegg har du vanlig wp-admin som før på alle enkeltsidene.
 

Vedlegg

  • wp-mu-admin.png
    wp-mu-admin.png
    22,3 KB · Sett: 3

hansson

Langveisfarende
Multisite tør jeg rett og slett ikke bruke på den måten hansson skisserer. Ja, han har helt rett i det han sier, multisite er helt topp, men går serveren ned så går alt ned, og blir man hacket kan alle sidene bli hacket.

Hacking er teoretisk mulig ja, men det er enkelt å gjenopprette hele installasjonen fra backup, og backup fikser man jo flere ganger i døgnet? Det er også større sjanser å oppdage hacking av obskure sider få besøker når man har alt på samme sted. Ellers, med Wordfence og limit login attempts er det små sjanser for å bli hacket hvis man ikke har gått bananas på plugins-fronten, da :)
 

ronorio

Active Member
Med "dedikert server" tenkte jeg på en bare metal maskin.
Altså f.eks. en HP Proliant DL380 med masse cores, minne og S/HDD.

Det kan være feil og er kanskje ikke det du tenkte?

Jo, det er riktig. jeg skjønner bare ikke hva du mener med at en dedikert server er en blindvei? En dedikert server er et alternativ til problemstillingen du belyser her.

Hvor mye penger skal du legge in en host løsning? Det er svært vesentlig for hvilke alternativer du har.

Tråden din heter "Separat VPS til hver install eller 1 stor shared?". Du kommer med en problemstilling hvor du foretrekker en "server" pr. kunde. Jeg har prøvd å belyse hva alternativene til "en "server" pr kunde" er. Kort oppsummert:

- dedikert server
- vps
- cloud
- shared
- shared/reseller

Ser det anbefales WordPress MU, det har jo lite med hvilken server/host løsning du velger.

Hva lurer du på egentlig? :)

Mulig jeg har misforstått denne tråden. Jeg melder meg ut.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Du har nok ikke misforstått, @ronorio, jeg bare smatt inn med en digresjon om wp mu.

Men det er samtidig litt relevant. For denne magefølelsen til Pong om å ha en egen tjener per kunde gjør at han ikke kan utnytte fordelene en MU-installasjon kan gi, så det kan være et poeng å ta med i vurderingen siden han stort sett kjører wp. MU er såpass bra at det kan være et argument for å putte alt på samme server, selv om det som Tonny er inne på gir en risiko for at mange sider feiler samtidig. Men har du en seriøs host/god backup/god sikkerhet (eller god peiling på serverdrift på din egen vps/cloud) så går det bra.
 
Topp