Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lage kopi av Twitter på 6 måneder?

Vil gjerne spørre erfarne kodere som har oversikt over tidsbruk på ditten og datten innen koding.

La oss si at noen ville bygge en blåkopi av Twitter fra grunnen av og man hadde en deadline på 6 måneder. Hvor mange kodere ville man da hatt bruk for om man kun ser på kodingen og ikke UI/UX design.

Noen som har et estimat på lur? :)
 

beatngu

Member
Det er vanskelig å si men skulle jeg laget en twitter side så hadde jeg bare kjøpt en twitter clone side for at par tusen og bygget videre på den.Med sider som dette er det ikke nødvendig å begynne fra scratch siden du har mye som du kan kjøpe hvor meste parten av arbeid er gjort,er ikke vits å finne ut hjulet på ny.
 

hansson

Langveisfarende
Twitter har utviklet mye teknologi selv, og er bygd på et omfattende API. Jeg vet ikke om de har gjort alt open source eller hva, men det går uansett an å bygge lignende ting med alle de gode hjelpemidlene som finnes. Twitter er en mye større applikasjon enn mange tror, og det er mye som skjer bak kulissene. Bare tenk på hvordan dette maskineriet er bygd for å skalere med hundrevis av millioner brukere. 500 millioner tweets per dag. 4100 ansatte verden over, der 5o % er ingeniører (leser jeg på nettsidene deres). De hadde ikke hatt så mange ingeniører hvis systemet i utgangspunktet hadde tatt 6 måneder å bygge. Jeg vil anslå at det tar flere år å bygge noe slikt selv om du hyrer 10 mann på fulltid (ikke minst fordi du ikke har sjans til å få tak i de talentene de store amerikanske selskapene har i programmererstallen). Twitter går dessuten meget grundig til verks, og overlater ikke noe til tilfeldighetene. Så hvis du skal følge kvaliteten til de du skal kopiere må du investere både mye tid og penger.
 
Bare tenk på hvordan dette maskineriet er bygd for å skalere med hundrevis av millioner brukere. 500 millioner tweets per dag.

Dette er nok det mest tidkrevende, sammen med sikkerheten. Funksjonene i seg selv og designet er ikke så vanskelige å lage, og det bør ikke være så vanskelig å lage en kopi av Twitter som er beregnet på færre brukere.
 
Jeg mente selvfølgelig dersom man skulle bygget applikasjonen helt fra scratch, og ikke brukt en ferdig clone. Nå snakker jeg kun om applikasjonen og ikke oppsett av server etc. Kun applikasjonen i seg selv :)
 

Steve Cash

Medlem
Trådstarter og andre som har lyst til å lage Twitter 2 (Kvitter?) kan jo som første del av forberedelsen lese artikkelen i Wikipedia, spesielt avsnittet om finansiering, men også om teknologi. Det som står der bør fungere som en realitetsorientering for den som tror dette er enkelt: https://en.wikipedia.org/wiki/Twitter#Technology. Tilsvarende informasjon kan en sikkert finne ved å google.

Jeg leste forresten her om dagen at Twitter stagnerer, så hvis en kommer diltende med noe som ligner sterkt om en stund, så er en antakelig for sent ute. Som det heter med et forslitt uttrykk, en blir ikke en vinner ved å kopiere.
 
Trådstarter og andre som har lyst til å lage Twitter 2 (Kvitter?) kan jo som første del av forberedelsen lese artikkelen i Wikipedia, spesielt avsnittet om finansiering, men også om teknologi. Det som står der bør fungere som en realitetsorientering for den som tror dette er enkelt: https://en.wikipedia.org/wiki/Twitter#Technology. Tilsvarende informasjon kan en sikkert finne ved å google.

Jeg leste forresten her om dagen at Twitter stagnerer, så hvis en kommer diltende med noe som ligner sterkt om en stund, så er en antakelig for sent ute. Som det heter med et forslitt uttrykk, en blir ikke en vinner ved å kopiere.

Jeg tenker IKKE å starte som konkurrent til Twitter. Og jeg er helt enig med deg i at man ikke blir en vinner ved å kopiere. Da ville det vært ganske mange vinnere der ute etterhvert. Dating-sider er vel kanskje et unntak, dog, da der er mange vinnere. Men tilbake til poenget... :)

Jeg snakker ikke om å LAGE enda ny Twitter-kopi, men noe som er like komplisert og har mange likhetstrekk. Derfor var det meningen å bruke Twitter kun som et eksempel da det er en tjeneste vi alle kjenner til (nesten alle, iallfall).

Jeg tar heller ikke finansieringen/kostnadene i betraktning. Kun hvor mange kodere som måtte til dersom man skulle ferdigstille applikasjonen på 6 måneder med en tilfredsstillende sikkerhet.
 

adeneo

Medlem
Jeg sutter på fingeren, stikker den i luften, og drar et tall ut av stompen ...

Det må 14 348 utviklere til, for å lage Twitter på 6 måneder.
 

mra

Active Member
Det mange som ikke har erfaring med utvikling av større systemer ikke forstår, er at front-end og funksjonaliteten der, bare er en liten del av hele systemet. Å lage en Twitter-kopi som kan håndtere 5000 tweets pr. dag og noen titalls tusen brukere, tar ikke mange dager. Å lage en Twitter-kopi som kan skaleres, håndtere millioner av brukere og svært mye trafikk, er ekstremt krevende og krever mye kapital.
 
Det mange som ikke har erfaring med utvikling av større systemer ikke forstår, er at front-end og funksjonaliteten der, bare er en liten del av hele systemet. Å lage en Twitter-kopi som kan håndtere 5000 tweets pr. dag og noen titalls tusen brukere, tar ikke mange dager. Å lage en Twitter-kopi som kan skaleres, håndtere millioner av brukere og svært mye trafikk, er ekstremt krevende og krever mye kapital.

Men så igjen...i mitt eksempel utelates alt som ikke har med utviklingen å gjøre :)
 

mra

Active Member
Men så igjen...i mitt eksempel utelates alt som ikke har med utviklingen å gjøre :)

Da blir det jo som å spørre hva en bil koster. Jeg kan svare at den koster 14kr, dog uten motor, karosseri, interiør eller alt annet som gjør at bilen faktisk kan brukes til noe. Du spør altså i praksis etter hvor lang tid det tar å utvikle en front-end som er lik Twitter. Der er du så heldig at Twitter er basert på et eget rammeverk, som de har gjort til Open Source (http://getbootstrap.com/about/), så svaret er at dette ikke vil ta mange timer. Hva du skal med en kopi av Twitter sitt UI, uten noen form for substans, skjønner jeg dog ikke.
 
Topp