Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvis du kunne skreddersydd en søkemotor hva slags søk ville du hatt?

picxx

Well-Known Member
En søkemotor som ga meg betalt for hvert søk hadde vært gode greier.
 

Keanu

Geek
Noe jeg savner fra Google er godt sanntidsresultat. Derfor bruker jeg Twitter Search for å finne dette.

Eksempel: Under Tour de France mistet Schleck kjedet, og Contador stakk. Jeg satt med laptopen på fanget og sjekka twitter-search for å se hva folk mente. Der fikk jeg inntrykk av hva folk flest mente, og etter hvert kom også kjente sykkelnavn inn med kommentarer og meninger.
Men jeg hadde ingen mulighet til å følge med blogger, sosiale medier, youtube etc samtidig i sanntid, noe ingen søkemotor i dag klarer. Det ville også blitt en revolusjonerende app for mobile enheter, og jeg tror vi vil se mange forsøk på å få til dette fremover.

Noe annet er semantisk innhold, noe Wolfram|Alpha er et første steg. La oss si jeg søker "Buss 8 Trondheim neste avgang fra sentrum" eller "premiere på film Predators i Moss" og har en søkemotor som skjønner dette. Alle som leser dette vil skjønne dette, og kunne svare meg ved å google det, men ingen datamaskin kan svare på slik kunnskapsbasert informasjon i dag, spesielt på grunn av hvordan informasjonen er lagret (forståelig for mennesker, men ikke forståelig for logiske maskiner).
 

picxx

Well-Known Member
En ting de fleste utviklere bør ha i bakhodet er at det er 10% av verdens befolkning som sitter med de samme tekniske remedier som dem vi har i norge.
I resten av verdens 90% er man heldig om man har en flatskjerm.
Noe å tenke over, før en utvikler hele verden med mal norge?

så akkurat derfor...en søkemotor som gir deg betalt for å søke... spot on!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
<snip>
Noe annet er semantisk innhold, noe Wolfram|Alpha er et første steg. La oss si jeg søker "Buss 8 Trondheim neste avgang fra sentrum" eller "premiere på film Predators i Moss" og har en søkemotor som skjønner dette. Alle som leser dette vil skjønne dette, og kunne svare meg ved å google det, men ingen datamaskin kan svare på slik kunnskapsbasert informasjon i dag, spesielt på grunn av hvordan informasjonen er lagret (forståelig for mennesker, men ikke forståelig for logiske maskiner).

f.eks.
Cognos Content Analytics (IBM): IBM - Content Analytics - Software
Autonomy: Autonomy - The Leader in Meaning-Based Computing & Enterprise Search
 

holte

Medlem
tja..

Jeg skjønner ikke hvorfor det finnes så mange søkemotorer når vi bare trenger EN god, og som finner det vi trenger. Derfor tror jeg at om du samkjører de gode egenskapene fra de store så har du en god søker.

Jeg mener å tro at den Google maskinen på startsiden.no er mye bedre enn den som dukker opp på en ny side etter første søk. Det er i såfall to forskjellige google søkemotorer. Man har forbedret den som ligger her. Se samtidig hvor mange motorer dem har. Er Kvasir egentlig noe bedre på norske søk`enn google? Jeg synes ikke det:cool:
 

adeneo

Medlem
Jeg skjønner ikke hva vi skal med så mange bilmerker, når vi bare trenger EN god, som tar oss fra A til B, eller hvorfor det er så mange forskjellige typer mat, når vi bare trenger EN god, som gjør oss mette, eller hvorfor man må svare på to og et halvt år gamle spørsmål ?

Forøvrig så trodde jeg knapt nok det var noen som brukte Kvasir til noe lengre, og det å samkjøre alt det gode fra de store søkemotorene er nok sikkert ganske komplisert dersom en vet hva som ligger bak av matematikk og serverparker for å få noe så enkelt som et lite tekstfelt til å spytte ut svar i tide og utide.
 

holte

Medlem
eller hvorfor man må svare på to og et halvt år gamle spørsmål ?
Godt spurt, men eksemplene dine synes jeg var dårlige:)

Jeg så ikke at denne posten var så gammel, men spørsmålet er jo like aktuelt i dag. Jeg kunne godt tenkt meg en bedre søkemotor.

Angående bileksemplet; Hvis du skal til Roma så trenger du bare EN bil om det er farkosten du velger. Skal du søke på flyreiser så trenger du ørten søkemotorer? Hvorfor ikke bare en supergod, eller en som gjør jobben tilfredstillende?

Maten har forskjellige næringsstoffer med forskjellige egenskaper som vi alle trenger. Å sammenligne dette med en enkel søkemotor som finner telefonnummer, bilder, nettsider, dokumenter og videoer, fremfor å måtte bruke fire, fem forskjellige.. en for bilder, en for telefonnummer, en for personsøk, en for bedriftssøk etc... blir vel litt søkt?

Jeg vil tro en del bruker kvasir siden blant annet startsiden bruker den. Men det er etter min mening ingen god søkemotor og hele poenget var å slå sammen alle til en. Google, Yahoo, Gule sider, 1881, bildesøk etc. Det er ikke så avansert som du tror.. tror jeg) Et slags veikryss.

Vi har f.eks et ukjent antall operatører som leverer nummeropplysning. Og jeg har flere ganger opplevd å få forskjellige svar. Dvs har ikke tlf vs har tlf, eller folk har flere nummer. Noen ute av drift og man får opp til tider missvisende informasjon. Før hadde vi opplysningen som hadde all informasjon på en plass, så kom privatiseringsspøkelset og stykket det opp, og etterhvert blir de nok samlet av en kapitalist slik som med det meste av fellesskapets.

På samme måte opplever jeg å måtte bruke flere motorer når jeg ikke finner tilfredsstillende svar. Så svaret mitt til trådstarter (om noe sent) er nettopp en søkemotor som har alt! Intet mindre, hehe
 
Sist redigert:

holte

Medlem

Hvis du bruker googlesøk på startsiden og søker, så kommer det opp en ny side med linker til steder. På denne siden er det også en søkemotor, men den er litt annerledes. Jeg har opplevd at nr 2 gir et spinklere søk på tross av at den er koblet opp mot en rekke ting. Det virker som om motor nr 1 er knyttet til flere kilder enn nr 2.

Så sant det ikke er tilfeldig at jeg flere ganger har fått forskjellig info da
 
Sist redigert:
Topp