Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye katalogsvindlere ute og går - teleopplysningen.no

HPF

Medlem
Mine argumenter har gått på den kontrakten som er lagt frem her i tråden, og den er ikke svindel. Den oppfyller kravene til informasjonsplikt!

Den saken teleopplysningen.no sendte ut er reklame (teleopplysningen.no skriver selv at det er et tilbud) og skal handteres som det (og ikke som en kontrakt eller avtale). I Norge reguleres dette av Markedsføringsloven.

Om du skulle mene at det ikke er markedsføring de driver med så ta det heller som bevis på at de bryter Markedsføringsloven allerede i §3.
 
Sist redigert:
katalogsvindlere eller bare useriøs?

Gå tilbake til teleopplysningen.no-diskusjoner. Andre ting blir slettet.


Etter tilbakemeldinger på nettstedet jeg driver og anbefaling fra Tonny om å opprette en profil her på webforumet.no, slenger jeg meg med i diskusjonstråden hvor jeg føler jeg hører hjemme.

Først en liten introduksjon om det jeg driver med:
- Mandag 9.mai lanserte jeg og en kollega av meg et nettsted som skal kunne hjelpe næringslivet i jungelen av kataloger, startsider og andre oppføringssider.
6 timer etter lansering fikk vi en fin artikkel på E24.no (Vil ta strupetak på useriøse nettkataloger - Markedsføring - E24)


Nettsiden er gratis og gir bedrifter mulighet til å få oversikt over hvilke nettkataloger som er på markedet. Her kan de skrive tilbakemelding på hvilke erfaringer de har med de forskjellige nettkatalogene, samt lese hva andre firma har opplevd. Det er åpent for å gi ris og ros.

Skal ikke bruke diskusjonstråden på å reklamere for meg selv, men håper dere vil bruke nettsiden selv, og anbefale den til andre webansvarlige/markedsansvarlige i firma dere kjenner. Nettstedet heter www.internettrafikk.no

Ta mer enn gjerne kontakt med meg dersom du har tilbakemeldinger på siden.

--
Tilbake til tråden:
Som flere har skrevet tidligere, så spiller teleopplysningen.no på fargen som den mer kjente gulesider.no, men dem er ikke de første aktørene som gjør det.

At nye aktører kommer og prøver å komme seg inn på et veldig vanskelig og uoversiktlig marked kan en ikke klage på, selv om det er blitt vel mange like aktører som selger samme produkt.

Å sende tilbud til alle bedrifter i Norge er jo også lov. Det vil jo bare spre merkenavnet for en ny aktør.

På bakgrunn av det som står i dokumentet i det første innlegget kan jeg ikke se at teleopplysningen gjør noe ulovlig, så lenge dem har gitt minsteopplysninger.

Dem har:
- beskrevet at det er er tilbud. (reklame)
- gitt pris for evt. engasjement.
- hva som inngår i engasjementet.
- fortalt om engasjementvarigheten.
- beskrevet at det skal være en signatur på returnert skjema for at inngått avtale er gjeldende.
- opplyst kontaktinformasjon

På den andre siden synes jeg heller det er leit for nettsiden og for kundene som har inngått avtale med teleopplysningen.no, at nummersøket inne på siden deres ikke fungerer.



-------------------
Ole Konrad Tønset, mob 402 29 882
ole@aksent.no

Facebookgruppe: Internettrafikk.no | Facebook
Hjemmeside: www.internettrafikk.no
 
Sist redigert av en moderator:

picxx

Well-Known Member
På bakgrunn av det som står i dokumentet i det første innlegget kan jeg ikke se at teleopplysningen gjør noe ulovlig, så lenge dem har gitt minsteopplysninger.

Leser du deg litt tilbake i tråden vil du se at teleopplysningen er dømt på bakgrunn av sine markedsføringsmetoder, så det de gjør er i høyeste grad ulovlig.
 

HansNy

New Member
Hvor er svindelen?

Jeg fatter ikke hvorfor du henger ut dette selskapet i det hele tatt!?! Kan ikke se noen svindelforsøk ved dette brevet.

Nå må du skjerpe deg!!!

Alle som driver kataloger er ikke svindlere, selv om det er noen av dere som liker å tro det!
Jeg finner ikke et eneste punkt ved dette som ser ut som svindel, så du må gjerne opplyse meg.

Den eneste som opptrer uetisk her er deg @atomet, som henger ut et tilfeldig selskap som forsøker å drive business...

Jeg er enig, fikk også tilbudet fra Teleopplusningen.no , og så lenger jeg klarer å lese, forstår jeg at det er bare Tilbudet,og hvis jeg ikke ønsker å ta del i tilbudet mot kostnad , kan jeg bare see bort fra dette.
Jeg redigerte informasjon via email, og Gratis, og fikk fin svar fra dem

Takk for email
>
> Jeg bekrefter til deg, at adresse-endring via email eller telefon er
>
> kostnadsfritt.




Hvor er svindel ??
 

allegretto

Medlem
Fikk samme brev i dag fra teleopplysningen.
Svindelere. Her er det nok fort å la seg lure for enkelte godtroende/naive sjeler, desverre.
 

NilsF

Medlem
Jeg også mottok nå dette søppelet fra teleopplysning**.no. Den som er godtroende eller uoppmerksom og signerer på adresseopplysningene, binder seg samtidig til en kontrakt som koster minimum kroner 10.996,00 (to års binding) + fakturgebyr, for noe som jeg tipper har bortimot null verdi.

Likefullt tenker jeg å returnere de forhåndsfrankerte returkonvoluttene, og grubler nå litt på hva jeg selv kan finne av verdiløst søppel som veier mest mulig samtidig som det får plass i returkonvoluttene. Noe massiv papp eller en gammel katalog kanskje? Jepp, ser nå at fjorårets katalog fra clas ohlson passer perfekt ned i konvoluttene. :D
 

StormH

New Member
De er tilbake

Jeg er altså en av de sikkert naive krekene som nå i høst har samme firma mot meg. De har min signatur, men altså på noe jeg naivt nok ikke ante var noe annet enn en adresseendring fra Opplysningen.

Så langt gir de seg ikke, til tross for at jeg selvfølgelig bestrider gyldigheten av deres krav, samt at jeg innen tre virkedager har sagt opp den påståtte avtalen de har med meg.

Lurer derfor på om noen kunne sende meg en kopi av brevet jeg mottok (og kastet) hvor de rett ut, såvidt jeg husker, skriver at de representerer Telefonkatalogen.

Videre kunne jeg ha moro av å vite om Alfa Fakturaservice (har ikke adresse her akkurat nå) er en del av samme firma.

Tar også gjerne imot råd og tips til konkret fremgang, utover det å bestride det hele skriftlig. Jeg driver ikke egentlig noen firmavirksomhet, og forstår meg ikke på sånne "voksengreier" som inkassoer og slikt. :)
 

hansson

Langveisfarende
Så lenge du har bestredet kravet én gang har de ikke lenger lov til å kjøre på med inkasso osv., så da er det obligatorisk Forliksråd som teller. Hvis de vil ha pengene sine er det de som må klage deg inn der, og betale utgiftene med dette. Der vil du få anledning til å forklare deg, og de vil måtte vise fram brevet og signaturen din.

Hvis de fortsetter med inkasso vil saken til slutt gå til Namsmannen. Der har du en siste sjanse til å ringe/møte opp og fortelle at kravet er omtvistet, og at namsbehandling av saken er lovstridig. De vil da umiddelbart avvise saken og sende den i retur til Alfa Fakturaservice. Hvis du bare er litt obs på hva som skjer utover i saken og følger med når du får brev om utleggsforretning så har du ingen ting å frykte.
 
Topp