Dag Frogner
Supermedlem
Jeg har hele tiden forstått det slik at det er lov til å sende reklame til adresser som post@eksempel.no, kontakt@eksempel.no osv osv og at det er forbudt å sende til private adresser som f.eks dag@eksempel.no.
Har sendt ut en del eposter nå nylig og fikk en "sinnamail" i retur.
Sjekket opp dette litt nøyere og da fant jeg dette:
Jeg tolker det slik at det er forbudt å sende ut noe som helst til folk man ikke har som kunde eller som har samtykket til å motta slike mailer.
Hva er egentlig rett her?
Har sendt ut en del eposter nå nylig og fikk en "sinnamail" i retur.
Sjekket opp dette litt nøyere og da fant jeg dette:
«For ulovlig masseutsendelse straffes den som sender elektroniske meldinger som ledd i masseutsendelse til mottakere som ikke har samtykket. Denne bestemmelsen gjelder ikke utsendelse av meldinger i eksisterende kundeforhold, til medlemmer eller lignende med mindre mottakeren har reservert seg mot slike meldinger.
Straffen er bøter eller fengsel inntil 1 år. For grov overtredelse er straffen bøter eller fengsel inntil 3 år.»
Det stilles ikke noen krav til mottaker, for eksempel om at adressaten er en fysisk person. Også spam sendt til bedrifter, forvaltningen, organisasjoner m.v. omfattes av utkastet § 14. Også helt upersonlige meldinger som sendes til adresser av typen post@bedrift.no, rammes.
Jeg tolker det slik at det er forbudt å sende ut noe som helst til folk man ikke har som kunde eller som har samtykket til å motta slike mailer.
Hva er egentlig rett her?