1. Forhåndsregistrering
Med forhåndsregistrering forstås registrering i avgiftsmanntallet før den ordinære grensen for registrering i merverdiavgiftsloven § 28 er nådd, jf bestemmelsens første ledd siste punktum.
Forhåndsregistrering kan innrømmes
1) når det foreligger betydelige anskaffelser (behandles under pkt 1.1), og
2) når særlige praktiske grunner tilsier det (behandles under pkt 1.2).
1.1. Forhåndsregistrering pga. betydelige anskaffelser
Bakgrunnen for forhåndsregistrering i disse tilfellene er at næringsdrivende som har betydelige anskaffelser i en oppstartsfase vil ha et likviditetsmessig behov for fortløpende å kunne fradragsføre den inngående avgift som påløper ved anskaffelsene.
Vilkår for forhåndsregistreringFor at forhåndsregistrering skal kunne innrømmes må følgende tre vilkår være oppfylt:
1) Det må foreligge betydelige anskaffelser på et tidspunkt før virksomheten får omsetning.
Ved vurderingen av om betydelige anskaffelser foreligger skal det kun tas hensyn til avgiftspliktige varer og tjenester, eksempelvis skal det ikke tas hensyn til anskaffelser som er fritatt etter merverdiavgiftsloven §§ 16 og 17. Anskaffelsene må videre ha direkte sammenheng med senere avgiftspliktig virksomhet, eventuelt avgiftspliktig del av kombinert virksomhet, og den inngående avgift må være fradragsberettiget etter merverdiavgiftslovens alminnelige bestemmelser.
I kravet til betydelige anskaffelser ligger at det på søknadstidspunktet må være foretatt anskaffelser på minst 250 000 kroner inklusive merverdiavgift.
2) Det må fremstå som overveiende sannsynlig at virksomheten når normal drift foreligger;
- vil ha en omsetning som ligger godt over registreringsgrensen
- vil drive sin aktivitet i næring.
Som hovedregel må det oppstilles krav til klar sannsynlighetsovervekt for at virksomheten kommer i gang som forutsatt. Ved vurderingen om forhåndsregistrering skal innrømmes, kan det legges vekt på hva som er normal investeringperiode for vedkommende bransje.
Når det gjelder næringer hvor oppstart generelt er forbundet med risiko, skal dette forhold alene ikke virke diskvalifiserende dersom det aktuelle initiativ fremstår som seriøst. Følgende forhold kan i slike tilfeller vektlegges ved vurderingen av om forhåndsregistrering skal innrømmes;
- innehaver og långivere har satset store beløp på virksomheten
- det er ytt offentlig tilskudd til virksomheten
- offentlig organ har gitt konsesjon for driften.
3) Tidsperioden fra søknad om forhåndsregistrering kommer inn til registreringsgrensen forventes nådd, må ikke være mindre enn fire måneder.
Generelle kommentarer vedrørende forhåndsregistrering
Fylkesskattekontorene behandler søknader om forhåndsregistrering. Skattedirektoratet er klageinstans.
Alle typer anskaffelser kan gi grunnlag for forhåndsregistrering. Det krav som er oppstilt i Rundskriv nr 44 om at det må foreligge store investeringer i driftsmidler eller varebeholdning er således bortfalt.
En forhåndsregistrering skal alltid gis for et gitt tidsrom. Dette vil vanligvis være til og med den termin registreringsgrensen på kr 50 000 forventes nådd.
En forutsetning for forhåndsregistreringsvedtaket vil være at vilkårene for ordinær registrering blir oppfylt innen den fastsatte forhåndsregistreringsperioden. Dersom vilkårene for registrering ikke blir oppfylt, skal virksomheten slettes fra avgiftsmanntallet, med mindre fylkesskattekontoret finner at forhåndsregistreringsperioden bør forlenges.
Det skal i forbindelse med forhåndsregistreringen gjøres oppmerksom på at det vil bli foretatt etterberegning av avgift etter merverdiavgiftsloven § 55 første ledd nr 3 hvis de generelle vilkår for registrering ikke er oppfylt innen fastsatte dato.
Forhåndsregistrerte skal beregne utgående merverdiavgift av omsetning og uttak i h t bestemmelsene i merverdiavgiftsloven uten hensyn til beløpsgrensen i § 28. Investeringsavgift skal beregnes etter de alminnelige regler.
Når forhåndsregistrering innrømmes, kan det samtidig etter søknad innrømmes tilbakegående avgiftsoppgjør for investeringer foretatt før forhåndsregistreringstidspunktet i h t de retningslinjer som er oppstilt for dette.
En som blir nektet forhåndsregistrering bør gjøres oppmerksom på at det i forbindelse med senere registrering kan søkes om tilbakegående avgiftsoppgjør. Videre bør det gjøres oppmerksom på registreringsplikten fra og med det tidspunkt omsetningen kommer over kr 50 000 i en 12 måneders periode.
1.2. Forhåndsregistrering av praktiske grunnerBakgrunnen for denne type forhåndsregistrering er at det ofte går kort tid fra en virksomhet starter omsetning til registreringsgrensen i merverdiavgiftsloven § 28 nås. Mange når grensen allerede ved første salgstilfelle, eller første dag omsetning finner sted. Når registreringsgrensen er nådd, plikter de næringsdrivende å la seg registrere og å beregne merverdiavgift av omsetningen. Iht merverdiavgiftsloven § 44 annet ledd har de imidlertid ikke rett til å anføre avgift i salgsdokument dersom de ikke allerede er registrert i avgiftsmanntallet. Den praktiske gjennomføring av registreringen i avgiftsmanntallet vil normalt ta noe tid. På denne bakgrunn vil mange næringsdrivende ha et behov for å bli registrert før omsetningsgrensen er nådd.
Vilkår for forhåndsregistreringDet må fremstå som sannsynlig at virksomhetens avgiftspliktige omsetning som utgangspunkt vil overskride registreringsgrensen senest innen tre uker fra det tidspunkt omsetningen igangsettes. Det skal i søknaden opplyses når omsetningen vil starte opp og når registreringsgrensen antas oppnådd.
Forhåndsregistreringen gis virkning fra den termin omsetning startes opp. Det skal beregnes utgående avgift av omsetning og uttak, og det foreligger fradragsrett for inngående avgift på alle relevante anskaffelser i den avgiftspliktige virksomheten, jf merverdiavgiftsloven § 21. Investeringsavgift skal beregnes etter de alminnelige regler.
Inngående avgift fra tidligere terminer, kan bli tilbakebetalt etter ordinær søknad om tilbakegående avgiftsoppgjør.