Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål angående beregning av moms etc

kianus

New Member
Hei.

Jeg har et produkt som jeg skal selge for 165,- til en butikk.
Butikken skal deretter selge dette produktet for 329,- med moms inkl.

Jeg som har importert produktet har allerede betalt moms på min kostpris.
Hvordan blir beregningen av momsen for butikken som skal selge denne varen for 329,-?
Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan dette skal regnes? Må butikken betale moms på 165? Eller hvordan blir nå dette?

Takker for alle svar.
 

Steve Cash

Medlem
Forutsatt at du er mva-registrert skal du sende faktura med mva til butikken. Du skriver ikke om du skal selge for 165 pluss mva eller 165 inklusiv mva, men:

Hvis det er 165 pluss mva fakturerer du 165 + 41,25 = 206,25.

Hvis det er 165 inklusiv mva så fakturer du 132 + 33 = 165.

Jeg har forutsatt 25 % mva, hvis det er mat du selger er satsen 15 %.

Med 25 % mva så vil butikken selge for 263,20 + 65,80 = 329. Men butikkens regnestykke er ikke ditt problem.
 

Steve Cash

Medlem
Da må du selge varene for kr 165 pr. stk. uten å legge å beregne mva på fakturaen til kjøperen. Butikken skal likevel beregne mva ved salg, men som før nevnt, det vedrører ikke ditt regnestykke. Ettersom varene er videresolgt før du blir registrert, kan du heller ikke kreve tilbakegående oppgjør for dette senere. Så det blir slik at du og muligens implisitt butikken får en mva-ulempe.

Merverdiavgiften du har betalt ved import blir en del av din varekostnad, det vil si at du kostnadsfører avgifen på konto for varekjøp.
 

Enkel-IT

Medlem
Han kan dog fakturer 165 -moms og gi beskjed til butikken at han ønsker å etter fakturere moms når han er momspliktig. Dette gjør det lettere og be om etter betaling/utbetaling av moms på transaskjoner før han blei moms registrert.

Ofte på nystartede firma er det gunstig å kunne etterprøve moms balansen da man ofte har mer utgående moms en inngående.

men ofte fremstår man uten tillitt i såmåte :)
 

Steve Cash

Medlem
Litt vanskelig å få sammenhengen i hva du skriver, men etterfakturering av mva er bare aktuelt når salget nettopp har passert kr 50 000 innenfor en tolvmånedrs periode og fram til en har fått godkjent registrering. Årsaken er at en ikke kan kreve opp mva før en er registrert. I slike tilfeller skal en gi kunden beskjed om at en vil etterfakturere. I andre tilfeller er ikke etterfakturering av mva aktuelt. Kilde: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/
 
Topp