Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overføre eiendeler mellom eiere i et aksjeselskap

ChrisE

Medlem
Hei og hopp!

Jeg er i dag medeier i et aksjeselskap, sammen med en venn. Jeg er satt som daglig leder og han som styremedlem. Vi eier i dag 50% hver av selskapet. Vi ønsker å endre dette, slik at jeg eier 51% av selskapet og han eier 49%.

Jeg har prøvd å Google for å finne ut av hvordan vi går frem, men finner ingen gode svar.

Har noen mulighet til å hjelpe meg, ved å forklare prosessen?
 

Steve Cash

Medlem
Han selger deg aksjer, slik at du får et antall som tilsvarer 51 %. Hvis dere har 50 aksjer hver så kjøper du 1, hvis dere har 500 aksjer hver så kjøper du 10. Har dere bare én aksje hver, eller et annet uheldig antall som gjør at en ikke kan få til 1 % av det så må aksjene splittes først.

Dere skriver en avtale (sluttseddel) om overføring av aksjer og så betaler du ham det beløpet dere blir enige om. Hvordan en kommer fra til beløpet er et kapittel for seg, men verdien i selskapet delt på antall aksjer er en av måtene en kan gjøre det på.

Merk at det ikke skjer noe inne i selskapet ved denne transaksjonen, ikke noe skal bokføres, aksjene skal ikke betales me selskapets penger, det er du som skal betale privat. Men når en skal sende inn aksjonæroppgave til vinteren skal salget og ny beholdning tas med der.
 

ChrisE

Medlem
Herlig, tusen takk for godt svar! Vi trenger dermed ikke melde noe inn før vi sender inn aksjonæroppgaven?
Ønsker å gå offentliggjort det så tidlig som mulig. Er det ikke noe skjema?
 

Steve Cash

Medlem
Du trenger ikke å melde noe før du skal levere aksjonæroppgaven, men den kan du levere i løpet av året hvis du ønsker. Men normalt offentliggjør en ikke hvem som eier aksjer i små, private selskaper gjennom året. Det eneste kravet er at selskapet har en akjseeierbok, den skal være åpen for innsyn for hvem som måtte ønske det. "Boka" kan gjerne være elektronisk, jeg tror en arbeidsbok i Excel er godt nok.
 
Topp