Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ett selskap i Sverige som leverer til Norge?

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Hei Hei!

Holder på med oppstart av nettbutikk og har i den forbindelse noen spørsmål.

Problemet her er at jeg ønsker å ha så lave kostnader som mulig ( som alle andre tenker jeg )

Veldig kjapt om ideen her.
- Ta inn et unikt produkt som skal selges i Norge og Sverige.
- Produktet skal tas inn fra Tyskland.

Siden både Tyskland og Sverige er EU land så er det ganske gunstige muligheter for å importere imellom disse landene.

Derfor er det en ganske (!) gunstig løsning å opprette ett Svensk selskap. Som selger produktet til Norge også.
Produktet kommer til å ha en ut pris på maks 150 kr.
Så det går godt inn under maks grense på 200 kr, men så er det sånn at vi gjerne vil ha ett lager i Norge slik at leveringstiden blir så kort som mulig.

Men (!) så er det jo spørsmål om hvordan det er å ha ett lager i Norge?
Alså at man tar varene først inn i Sverige fra Tyskland og så halvparten til Norge.
Når det kommer en bestilling som skal sendes til Norge så sendes den fra Norsk lager.

Må man ha 2 selskap for at dette skal kunne gjøres? Alså ett i selskap i Norge og ett i Sverige?

Takker for innspill og tanker !

Mvh Julian
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Men hvordan gjøres dette da?
Kan jeg selv dra til Sverige og kjøre det overgrensa? og That's it?
Eller må dette føres igjennom toll..
For føres det igjennm tollen så vil det jo plutselig ikke lønne seg.
Da man får ett gebyr fordi jeg fører inn kanskje 50 på en gang.
 

spikre

peterhamre.no
Men hvordan gjøres dette da?
Kan jeg selv dra til Sverige og kjøre det overgrensa? og That's it?
Eller må dette føres igjennom toll..
For føres det igjennm tollen så vil det jo plutselig ikke lønne seg.
Da man får ett gebyr fordi jeg fører inn kanskje 50 på en gang.

For det første har dette spørsmålet med toll/mva å gjøre, ikke selskapsplassering e.l. Om du har ett AS og ett AB vil caset den samme vedr. toll/mva.
Importerer DU for over 200,- må du betale toll/mva. Men om du kun importerer til Sverige, og sender 1 og 1 fra Sverige til Norge (altså direkte til kunden) vil det være kunden som er importør. Er prisen på importvarene under 200,- per forsendelse, er det ikke toll/mva-pliktig i Norge.

MEN:
- Det er ikke toll mellom Sverige og Norge (EØS-avtalen)
- Du har tilbakegående MVA; altså er det din kunde som skal betale MVA, ikke du.

Bl.a. MTG-konsernet (nelly, cdon osv) og netonnet sender fra Sverige (fra sitt AB) - så vidt jeg vet.
 
Topp